Урок 28
Тема. Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Пряме і переносне значення іменників
Мета: актуалізувати знання дітей про синоніми, антоніми, багатозначні іменники, пряме й переносне значення слів, вчити добирати іменники-синоніми й антоніми, визначати пряме й переносне значення; використовувати у мові названі категорії іменників; вчити робити морфологічний аналіз іменників, розвивати й збагачувати мовлення дітей; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: картки індивідуального опитування, схема морфологічного
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою 102
2. Картки індивідуального опитування
Картка 1
Прочитай текст. Випиши іменники, що вжиті в однині, в один стовпчик, а у множині – в другий.
ХМАРИНКИ, ХМАРИНКИ…
Хмаринки, хмаринки, небес кораблі –
За ними я піснею лину.
Безсмертя достойний лиш той на землі,
Хто любить свою Батьківщину.
Хто їй віддає свої дні молоді
І зве її сонцем, зорею,
Хто з нею навік нерозривний в труді,
Хто в горі і в радості з нею.
А вітер тополі на синьому тлі
Хитає, і далі він лине.
Безсмертний,
Хто любить свою Батьківщину.
Картка 2
Випиши іменники, що вживаються лише в множині.
Автомобілі, граблі, валянки, вила, гирі, проводи, ворота, шахи, чергові, цифри, вершки, сіялки, ножиці.
Картка 3
Прочитай. Випиши в перший стовпчик іменники жіночого роду, у другий – чоловічого, а у третій – середнього.
Корабель летить над Тихим океаном. Який вид! Горизонт у Землі яскраво-бордовий. Потім іде світло-блакитна смужка, яка переходить в чорне небо. З’являється сонечко. Горизонт стає жовтогарячим.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
– З’єднайте слова та їх пояснення (на дошці).
Синоніми слова, що мають декілька значень
Антоніми слова з різними коренями, але близькі за значенням
Багатозначні слова слова, протилежні за значенням
– Наведіть приклади.
III. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні поговоримо про іменники-синоніми, антоніми, багатозначні слова, будемо вчитися визначати пряме й переносне значення іменників.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Диференційована робота
Сильні учні самостійно опрацьовують вправу 105 (1, 2), готуються до прес-конференції. Учні з недостатньою підготовкою опрацьовують разом з учителем вправу 104, готують також питання до прес-конференції.
2. Прес-конференція
Сильні учні займають місце біля дошки – вони відповідають на питання. Учні з недостатньою підготовкою – “журналісти”, ставлять питання до вправи 105 і питання, приготовлені з учителем.
За підсумками прес-конференції учні самостійно виконують завдання 105 (3).
V. Закріплення та систематизація знань
1. Колективне виконання вправи 106
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
3. Самостійне виконання вправи 103
Перевірка – фронтально.
VI. Підсумок уроку
– Розкажіть, з якими групами іменників ми працювали.
– Які слова називаються синонімами (антонімами, багатозначними)?
– А тепер поміркуйте, для чого в мові потрібні ці слова.
Вислухавши версії дітей, зробити кінцевий висновок за правилом на с. 51.
VII. Домашнє завдання
С. 51, правило; вправа 107.