Урок № 117
Тема. Координатна площина. Графіки залежності
Мета: вдосконалити вміння учнів, вироблені в ході вивчення теми шляхом розв’язування задач підвищеної складності; відпрацьовувати обчислювальні навички.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Під час аналізу виконання задачі 1 звертаємо увагу на те, що для відповіді на запитання про місце зустрічі групи пішоходів та групи велосипедистів треба знайдіть точку перетину графіків
III. Відпрацювання знань, умінь
Усні вправи
1. Обчисліть: а) -5 + 7 – 12 + 6; -4 – 3 + 15 – 8 + 3; 30 – 18 – 12 + 5 – 8;
Б) -7 – (-9); -12 – 0,1; –;
В) -0,4 : (-4); 0,18 : (-0,6); : .
2. Знайдіть координати точок, зображених на рисунку 1.
3. На рисунку 2 зображено графік зміни температури протягом доби. Розглянувши графік, дайте відповідь на запитання:
А) Яка температура була о 5 год? о 13 год?
Б) О котрій годині температура була -3°С? 1°С?
В) Якою була
Г) Протягом якого часу температура була нижче від нуля? Протягом якого часу температура підвищувалась?
IV. Вдосконалення вмінь
@ На цьому уроці розв’язуємо задачі дослідницького характеру (спостерігаємо, робимо висновки) і задачі підвищеного рівня складності, що потребують застосування знань, здобутих у ході вивчення попередніх тем.
Задача 1. Які точки, зображені на рис. 3, знаходяться на прямій, перпендикулярній осі абсцис, і на однаковій відстані від неї? Порівняйте абсциси та ординати кожної пари таких точок. Зробіть висновок.
Задача 2. Які точки, зображені на рис. 4, знаходяться на прямій, перпендикулярній осі ординат, і на однаковій відстані від цієї осі? Порівняйте абсциси та ординати цих точок. Зробіть висновок.
Задача 3. Як розташовані в координатній площині точки, в яких: а) абсциса 3; б) ордината -2; в) ордината 5; г) абсциса -4?
Задача 4. На координатній площині позначте точки M(1; 6) і P(-2; -6).
Проведіть пряму МР і знайдіть:
А) координати точок перетину прямої МР з координатними осями;
Б) ординату точки, що лежить на прямій МР i має абсцису -3;
В) абсцису точки, що лежить на прямій МР i має ординату 10.
Задача 5. На координатній площині побудуйте:
А) ламану ABCD, вершини якої A(-4; -3), В(-2; 5), С(3; -4), D(8; 6);
Б) трикутник ABC, вершини якого A(-6; 3), B(1; 5), С(5; -1);
В) чотирикутник ABCD, вершини якого A(0; 5), В(5; 0), С(-5; 0), D(0; -5). Чи можна цей чотирикутник назвати прямокутником? квадратом?
Знайдіть периметр і площу чотирикутника A BCD.
Задача 6. Побудуйте графік руху плота по річці впродовж 8 год з моменту відплиття від пристані, якщо швидкість течії 1,5 км за год.
Задача 7. Де розташовані в координатній площині точки, які задовольняють умови: а) x = l; | у | > 10; б) у? 0; | x | > 10; в) | х | < 1; у > 0.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
1. Дані координати двох вершин квадрата ABCD: А(-1; -1,5); В(-1;2).
А) Накресліть квадрат ABCD (два випадки).
Б) Визначте координати вершин С і D.
В) Обчисліть площу і периметр квадрата.
Г) Знайдіть координати точок перетину діагоналей квадрата і точок перетину сторін квадрата із координатними осями.
2. Складіть графік руху автомобіля ДАІ, припускаючи, що швидкість руху автомобіля між зупинками постійна. Будуючи графік, виконайте наступні умови:
А) до місця відправлення автомобіль повернувся через 8 год;
Б) годинна зупинка була на відстані 50 км від місця відправлення через 2 год після початку руху;
В) у найвіддаленішу точку (100 км) від місця відправлення автомобіль прибув на початку шостої години, зупинок там не було;
Г) після півгодинної їзди на зворотному шляху було зроблено півгодинну зупинку за 80 км від місця відправлення;
Д) після цього автомобіль повернувся до пункту відправлення, і зупинок більше не було.
3. Знайдіть значення виразу