ОРІЄНТОВНА НАВЧАЛЬНА МЕТА: ПОВТОРИТИ ПРАВИЛА МНОЖЕННЯ ТА ДІЛЕННЯ ІЗ ЧИСЛАМИ 1 ТА 0, ВЛАСТИВОСТІ МНОЖЕННЯ Й ДІЛЕННЯ СУМИ НА ЧИСЛО; ФОРМУВАТИ ВМІННЯ РОЗВ’ЯЗУВАТИ ЗАДАЧІ ДВОМА СПОСОБАМИ
I. Перевірка домашнього завдання
Виконання вправи 30 один учень записує на дошці. Учитель перевіряє розв’язання задачі 31 (вибір дій) фронтально. Як зміниться розв’язання задачі, якщо замінити запитання: На скільки кілограмів більше залишилося картоплі, ніж витратили? У скільки разів менше витратили, ніж залишилося?
II. Актуалізація та корекція
1. Завдання для опитування.
Картка 1
1) Задача. У господарки було чотири купюри по 50 грн. Вона купила 2 кг лимонів по 35 грн. Скільки грошей залишилося в господарки?
2) Обчислити: 256 + 384 – 185.
Картка 2
1) Задача. Мама купила 2 кг печива і заплатила 72 грн та 1 кг цукерок, який коштував на 62 грн більше, ніж кілограм печива. Яка вартість покупки?
2) Обчислити: 582 – 398 + 457.
2. Усні обчислення.
Математичний диктант: збільшити на 70 числа 500, 99, 220; зменшити на 60 числа 150, 110, 590; суму чисел 49 і 35 зменшити в 7 разів. Записати відповідь задачі: В учня було 50 грн. Він купив 8 зошитів, і в
3. Виконання вправи 32.
III. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель повідомляє, що на уроці учні повторюватимуть множення і ділення із числами 1 і 0, властивості множення і ділення суми на число.
IV. Повторення та закріплення вивченого матеріалу
1. Фронтальна робота за вправами 33 і 34.
2. Самостійна робота за вправою 35: І варіант – перший рядок, ІІ варіант – другий рядок. Взаємоперевірка або звіряння із записами на дошці.
3. Обчислення значень виразів двома способами: (3 + 6) • 5 і (18 + 24) : 6. Який висновок про множення і ділення суми на число можна зробити?
4. Опрацювання задачі 36.
– Прочитаємо задачу і коротко запишемо її умову.
Зібрали | Розклали | Кількість ящиків |
18 кг і 12 кг | По 6 кг | ? |
– Чи можемо відразу знайти, скільки знадобилося ящиків? Чому? Чи можемо знайти, скільки всього кілограмів смородини зібрали? Складемо план розв’язування задачі. Запишемо розв’язання на дошці і в зошитах виразом: (18 + 12) : 6 = 5 (ящ.).
Яким ще способом можна розв’язати задачу? Запишемо другим виразом:
18 : 6 + 12 : 6 = 5 (ящ.)
Чи можна було б розв’язати задачу другим способом, якби з кожного куща зібрали, наприклад, по 15 кг смородини? Який зробимо висновок?
5. Виконання вправ 37 і 38 з коментуванням.
6. Розв’язування задачі 39*. Спочатку учні намагаються розв’язати задачу самостійно. Якщо їм це не вдається, слід коротко записати задачу відрізками:
У першому бідоні – 3 частини, а в другому – одна.
24 : (3 + 1) = 6 (л) – у другому бідоні.
6 • 3 = 18 (л) – у першому бідоні.
7. Додаткові диференційовані завдання.
Задача 1. Учні вирішили обсадити алею парку двома рядами дерев. їм привезли 48 саджанців лип і 36 саджанців каштанів. По скільки дерев посадять у кожному ряді? (Розв’язати двома способами самостійно – для сильніших учнів. Під керівництвом учителя решта учнів розв’язують задачу одним способом.)
Задача 2. У змаганнях з баскетболу взяли участь 86 хлопчиків. Це на 24 більше, ніж дівчаток. Скільки всього учнів узяли участь у змаганнях з баскетболу?
8. Гра “Весела лічба” (фронтально). Завдання: знайти і показати на таблиці числа по порядку від 720 до 740. На дошці 2 однакові таблиці, на яких числа подано в довільному порядку. Від кожної команди виходить по одному учню. Указкою вони мають показувати числа по порядку. Перемагає той, хто закінчить першим і без помилок. Команди слідкують за гравцем суперників.
V. Підсумок уроку
Повторили множення і ділення з 1 і 0; властивості множення і ділення суми на число. Обчислити двома способами: (240 + 360) : 6; (30 + 40) • 8. Оцінювання учнями своєї роботи на уроці.