Мета: узагальнити знання учнів про практичне застосування зв’язку дій віднімання і додавання для перевірки обчислень; закріплювати вміння обчислювати значення виразів з буквеними даними; знаходити периметр трикутника; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (додаток)
1. Перевірка домашнього завдання
2. Гра “Хто швидше?”
3. Математичний диктант
– Запишіть
– Число 69 зменшити на суму чисел 15 і 3.
– Число 78 зменшити на різницю чисел 27 і 4.
– Число 45 збільшити на суму чисел 7 і 6.
– Число 50 збільшити на різницю чисел 17 і 8.
– На скільки 48 більше, ніж 8?
– Білочка знайшла на гілці 12 горіхів. У дупло вона перенесла лише 9 горіхів, решту загубила. Скільки горіхів загубила білочка?
Відповіді: 65; 25; 51; 55; 58; 59; 40; 3.
4. Фронтальне опитування (с. 12, завдання 70)
– Як називаються числа в рівності 62 – 7 = 55?
– Складіть задачі різного виду за виразом 15 – 8.
– Петрик зібрав 15 білих грибів, а Марічка –
– У коробці лежало 15 рожевих кульок і 8 жовтих. На скільки менше було жовтих кульок, ніж рожевих?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
– Сьогодні ми закріпимо знання про дію віднімання, навчимося перевіряти віднімання додаванням, будемо вчитися знаходити вирази з буквеними компонентами, розв’язувати задачі на дві дії, знаходити периметр трикутника.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота за таблицею
Зменшуване | Від’ємник | Різниця |
27 | – 7 | = 20 |
– Як називаються компоненти при відніманні?
– Вираз 27-7 також є різницею чисел 27 і 7.
2. Складання прикладу на додавання з прикладу на віднімання за зразком (с. 13, завдання 71)
– Що отримали, якщо до різниці додали від’ємник? (Зменшуване)
3. Розв’язування прикладів на віднімання з перевіркою за зразком (с. 13, завдання 72)
Висновок. Щоб перевірити віднімання додаванням, можна до різниці додати від’ємник. Якщо дістанемо зменшуване, то розв’язання правильне.
4. Самостійна робота (с. 13, завдання 73)
– Обчисліть і виконайте перевірку.
5. Складання, аналіз, розв’язування задач за короткою умовою (с. 13, завдання 75)
Розв’язання до першої задачі записати виразом самостійно.
Розв’язання
24 + 9 – 13 = 20 (кг)
Перевірка виконаної роботи.
– Складіть умову до другої задачі.
Було – ?
Відрізали – 4 м і 5 м
Залишилось – 12 м
– Складаємо схему: [ ] – 4 – 5 = 12
– Якою арифметичною дією розв’яжемо задачу? (Відніманням)
– Чому? (Відрізали, отже стало менше.)
– Який компонент дії віднімання невідомий? (Зменшуване)
– Як знайти зменшуване? (До різниці додати від’ємник.)
– Назвіть різницю. (12) Від’ємник. (4; 5)
– Отже, щоб знайти, скільки метрів тканини було, треба (12 + 4 + 5).
– Запишіть розв’язання в зошити.
– Зачитайте відповідь.
Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Знаходження значень виразів з буквеними компонентами
Пояснення вчителя
– Обчисліть вираз: 24 – 8.
– Знайшовши значення виразу і поставивши знак рівності між виразом і його значенням, що ми одержали? (Рівність)
– Чим відрізняється вираз від рівності? (У цьому записі не може бути знака “=”, а так само знаків “більше” чи “менше” – це буде нерівність.)
– Що спільного у виразі і рівності? (Рівність складається з виразу і числа, чи двох виразів.)
– У даному виразі, замініть від’ємник буквою а. (24 – а)
– Чим відрізняється цей вираз від попереднього? (Попередні вирази складалися тільки з чисел – це числові вирази.)
– Замінивши число буквою, ми одержали буквений вираз. Значення буквених виразів можна знайти, якщо дано значення букви.
– Самостійно задайте значення букви та знайдіть значення даного буквеного виразу.
– Що потрібно зробити, щоб знайти значення буквеного виразу?
Перевірка обчислень.
– Назвіть значення букви і значення буквеного виразу при даному значенні букви.
Висновок. Як бачимо, кожен учень задав букві свого значення, відмінного від інших, і одержав значення буквеного виразу, відмінне від значень інших учнів. Який висновок можна зробити? (Букві можна надавати будь-якого значення. Значення буквеного виразу залежить від значення букви.)
– Таким чином, буквені вирази мають безліч розв’язань при різних значеннях букви. Якщо ми задамо букві 10 значень, буде і 10 розв’язків.
2. Тренувальна вправа (с. 13, завдання 74)
3. Робота над геометричним матеріалом (с. 13, завдання 76)
– Виміряйте довжини сторін та знайдіть периметри трикутників.
– Порівняйте довжини найбільших сторін трикутників.
– Порівняйте периметри трикутників.
4. Завдання з логічним навантаженням (с. 13, завдання 77)
Відповіді: 25; 27; 52; 57; 72; 75.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Як перевірити дію додавання?
– Як перевірити дію віднімання?
– Що таке периметр? Як знайти периметр?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 14, завдання 78; 79.