Мета:
– навчальна: ознайомити семикласників з правилами написання частки не з дієприкметниками; поглибити знання школярів про способи творення дієприкметників;
– розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієприкметник з вивченою орфограмою;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників почуття поваги до природи рідного краю.
Внутрішньопредметні зв’язки
– Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологічних висловів, до
– Фонетика. Орфоепія: правильне наголошення дієприкметників.
– Текст (риторичний аспект): створення текстів з уживанням дієприкметників
– Культура мовлення і стилістика: правильне вживання дієприкметників у власному мовленні.
Міжпредметні зв’язки: використання дієприкметників у публіцистичних і художніх (література) текстах.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Друже мій, люби життя! Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття, Як камінь в тиху воду.
Б. Лепкий
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.
ОГОЛОШЕННЯ ЕПІГРАФА УРОКУ
ІІІ. УСВІДОМЛЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ У ПРОЦЕСІ
ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ
Пошукова робота
> Прочитати висловлювання митців слова. Знайти дієприкметники і спробувати пояснити написання з ними частки не.
1. Земля на розсаднику не торкана (Г. Тютюнник). 2. До самого обрію лежить рівний, ще не присмалений сонцем степ (Д. Міщенко). 3. Попереду невибіленим полотном розгорталася дорога (В. Кава). 4. Обабіч дороги хвилювалась ніким не скошена трава.
> Свої міркування звірити з теоретичним матеріалом підручника. Орфографічний практикум
> Записати речення, розкриваючи дужки, свій вибір аргументувати за допомогою правила.
1. Стеляться левади, (не) обгороджені тинами. 2. Переді мною (не) заросле й (не) закрите плавнями місце. 3. Причаїлися гори, заворожені красою ніколи (не) бачених степів. 4. Степ квітував (не) займаний, звіку (не) ораний. 5. Край моря сонце золотить (не) мріяні світи.
Фразеологічна п’ятихвилинка
> Розтлумачити наведені фразеологічні звороти. Із двома (на вибір) скласти два простих речення.
З невмитим писком; кричить, як недорізаний; ділити шкуру невбитого ведмедя; незагоєна рана; нечувана річ.
Довідка: негідний братися за що-небудь; репетує; розпоряджатися чимось ще не досягнутим; те, що постійно турбує, болить; щось дивне.
Творча робота
> Наведені дієприкметники ввести в речення так, щоб вони із часткою не писалися разом і окремо.
Небачений, нерозгаданий, неполитая.
Вибірково-розподільна робота
> Прочитати словосполучення з дієприкметником. Записати їх у відповідну колонку щодо написання частки нез дієприкметниками. Свій вибір аргументувати за допомогою правила.
Разом | Окремо |
(Не) добудована лікарня, ще (не) відремонтований телефон, (не) дописаний вірш, ніким (не) заповнений човен, ще (не) скошена трава, (не) рознесені газети, нічим (не) захищений врожай, (не) прив’язаний з вечора собака, ніким (не) скопаний город, (не) здоланий ворогом народ, (не) замкнені двері, (не) передплачені журнали.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
– За яких умов не з дієприкметниками пишемо окремо?
– Коли не з дієприкметниками пишемо разом?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Вивчити правила.
> Скласти твір-опис улюбленого куточка рідного краю, використовуючи дієприкметники з не.