Мета: вчити впізнавати на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати старанність, наполегливість у навчанні.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями
– Прочитайте, поясніть зміст. Поставте дієслова, подані в дужках, у потрібній за змістом формі.
1) Одна бджола мало меду (наносити). 2) (Наговорити) цілу гору, а (зробити) з макове зерно. 3) Ноги (носити), а руки (годувати). 4) У кого руки (працювати), у того рот (їсти).
2.
Вч ор чо ра вчора
– Відтворіть вірш, вставивши слово вчора.
… квітки, а нині –
Жовтий лист на билині,
… було так гарно,
Нині зимно і хмарно.
Б. Лепкий
3. Словникова робота
Гра “Закодовані слова”
А | В | Т | О | М | О | Б | І | Л | Ь |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
3 4 5 | 9 6 3 4 |
1 | 7 8 9 10 |
5 8 9 10 | 3 1 5 |
2 8 9 | 2 3 4 5 1 |
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що означає поняття “неозначена форма дієслова”, на які питання вона відповідає і як інакше називається.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
– Прочитайте текст.
Школа – святиня і надія народу. У школі навчають не тільки читати, писати, рахувати, мислити, пізнавати навколишній світ. У школі вчать жити.
– Відшукайте у тексті дієслова. Спробуйте визначити час дії.
– Не можете? Так, це зробити неможливо!
Запам’ятайте! Слова читати, писати, рахувати, мислити,
Пізнавати, жити – це неозначена форма дієслова. Її ще називають початковою формою дієслова. Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання що робити? що зробити? та мають у кінці – ти або – тися, рідше – ть, – ться, це закінчення дієслів.
2. Складання опорної таблиці
Неозначена форма – незмінна форма дієслова |
Що робити? Що зробити? |
Не вказує на: Час; Число; Рід і особу; Кількість виконавців дії |
3. Первинне закріплення
– Від поданих дієслів утворіть неозначену форму, виділіть суфікси.
Готується, знають, слухатиме, прибіг, занесла, напишу, тримаю, думають, працюєш, варила.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
– Замініть подані словосполучення дієсловами в неозначеній формі та запишіть їх.
Говорити пошепки. Робити ремонт. Давати дозвіл. Давати пораду. Стати друзями.
2. Гра “Добери пару”
– До слів лівого стовпчика доберіть слова з правого таким чином, щоб утворилися словосполучення.
Вчити | Натюрморт |
Читати | Книжка |
Писати | Лист |
Малювати | Знання |
Добувати | Правило |
3. Розподільний диктант
– Запишіть дієслова у два стовпчики: у перший – неозначену форму, у другий – особові форми, тобто форми теперішнього, минулого і майбутнього часів.
Працювати, працював, вишивати, вишивай, вишити, вишиватиме, доглядати, доглянути, догляне, доглядав.
4. Робота в групах
Затриматися – застряти
Жалітися – плакатися
Лежати – валятися
Пояснити – розжувати
Вчити – зубрити
Просити – клянчити
Витратити – розбазарити
– Прочитайте пари слів.
– Чи можна сказати, що ці дієслова стоять у неозначеній формі? Обгрунтуйте свою думку.
– Що ще ви можете сказати про ці слова?
– Які слова можна назвати синонімами?
– Які з поданих дієслів-синонімів не лише означають дію, але й виражають наше ставлення до неї?
– Складіть і запишіть два речення з однією парою дієслів-синонімів.
5. Гра “Ланцюжок”
– Поставте дієслова в неозначену форму.
Живемо, вчить, іду, виконаєш, садить, майструє, стругав, відгадала, знайшов, виконав, малювала, вітаєшся, слухає, розрубав, допоміг, чистить, полетіли, мовчить, написав, розмовляла.
6. Поетична хвилинка
– Знайдіть у загадках дієслова, вжиті в неозначеній формі.
Загадки
Хлопчику-хлоп’ятку,
Одгадай загадку:
Бачити – не бачить,
Чути – не чує,
Мовчки говорить,
Добре мудрує. (Книжка)
Він нам, як мама, дорогий,
Він хоче нас навчити
Любити край чудовий свій.
Це мудрий наш… (учитель).
7. Самостійна робота
– Поставте дієслова у неозначену форму.
Живемо –
Виконаєш –
Знайшов –
Іду –
Відгадала –
Малювала –
Вчить –
Майструє –
Виконав –
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Гра “Незакінчене речення”
– Дієсловом називається… (частина мови, що означає дію предмета і відповідає на питання що робити? що робив? що робитиме?).
– Початковою формою дієслова є… (неозначена форма дієслова).
– – ти, – ть в кінці дієслова називають… (закінченням).
– Найчастіше дієслово в реченні зв’язане з… (іменником).
– У реченні дієслово виступає… (присудком).
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ