Мета: формувати в учнів уміння читати і записувати шестицифрові числа в межах 200 000, розкладати їх на розрядні доданки; закріплювати обчислювальні навички та вміння розв’язувати задачі; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Математичний диктант
– Запишіть цифрами числа: п’ять тисяч сто двадцять три; шістдесят дві тисячі п’ятсот вісім; сімдесят дві тисячі чотири; сорок три тисячі три.
–
– Порівняйте числа:
– Збільште частку чисел 90 та 18 у 16 разів.
– Зменшіть добуток чисел 24 і 4 у 8 разів.
– Збільште різницю чисел 87 і 48 у 2 рази.
– Різницю чисел 59 і 38 збільшіть на різницю чисел 48 і 32.
Відповіді: 90 : 18 • 16 = 80; 24 • 4 : 8 = 12; (87 – 48) • 2 = 78; (59 – 38) + (48 – 32) = 37.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником
– Назвіть попереднє і наступне числа для чисел: 31 801 (31 800; 31 802); 19 820 (19 819; 19 821).
Завдання 246
– З’ясуйте, які розряди становлять окремі гудзики (одиниці), смужки (десятки),
Відповідь: 68 548 гудзиків.
Колективна робота (завдання 247, за зразком)
– Назвіть найбільше п’ятицифрове число (99 999).
Пояснення вчителя
– Назвіть наступне число (100 000). Це найменше шестицифрове число. Якщо до 100 тисяч додати один, отримаємо число сто тисяч один. Наступне число сто тисяч два, потім – сто тисяч три і т. д.
Завдання 250. Розкладання чисел на розрядні доданки
Перед виконанням вправи можна ознайомити учнів зі зразком:
183 248 = 100 000 + 80 000 + 3000 + 200 + 40 + 8.
Записи виконуються на дошці і в зошитах паралельно.
Робота з таблицею (завдання 249)
Діти розглядають таблицю, з’ясовують, що спільного у записаних у таблиці числах. Аналізують їх розрядний склад.
Зразок міркувань: у числі 100 001 міститься одна сотня тисяч, відсутні одиниці розряду десятків тисяч, одиниці розряду одиниць тисяч, одиниці розряду сотень, одиниці розряду десятків, є 1 одиниця.
Завдання 257 (самостійно з подальшою взаємоперевіркою в парах)
2. Фізкультхвилинка
IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ, УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Повторення письмового ділення
Завдання 252 (1) (колективно)
Завдання 252 (2) (самостійно)
2. Робота над задачею
Завдання 253
Учні вивчають задачу за підручником, складають план її розв’язання. Розв’язання записують самостійно.
План розв’язання задачі
1) Скільки груш у саду?
2) Скільки яблунь у саду?
3) Скільки груш і яблунь у саду?
4) Скільки слив у саду?
1) 864 : 4 = 216 (груш) – у саду;
2) 864 : 3 = 288 (яблунь) – у саду;
3) 216 + 288 = 504 (д.) – груш і яблунь у саду;
4) 864 – 504 = 360 (слив) – у саду.
3. Завдання для допитливих “Банк математичних цікавинок”
Завдання 255 (колективно)
– Запиши всі трицифрові числа, в кожному з яких сума цифр дорівнює числу 3. (111; 102; 120; 210; 201; 300)
– 3 книги випала частина сторінок. Перша з них має номер 165, а номер останньої сторінки записується тими ж цифрами, але в зворотному порядку. Скільки сторінок випало? (561 – 165 = 396 (стор.); 396 – 1 = 395 (стор.))
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 254; 256 (с. 40).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вдавалося на сьогоднішньому уроці?
– Над чим ще слід попрацювати на наступному уроці?