Тема. Одиниці вимірювання площі. Прості і складені задачі, які включають дії над величинами, вираженими одиницями площі (№№ 602-608).
Мета. Ознайомити учнів із одиницями вимірювання площі: 1 мм2, 1 см2, 1 дм2, 1 м2, 1 а, 1 га, 1 км2; вправляти учнів у розв’язуванні простих і складених задач, які включають дії над величинами, вираженими одиницями площі; закріплювати вміння учнів знаходити значення виразів на сумісні дії.
Обладнання. Таблиця “Одиниці вимірювання площі”; схеми задач; запис на дошці.
Зміст уроку
I. Контроль, корекція та закріплення
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Пояснити, як знайшли площу і периметр прямокутника (№ 600).
Б) Зачитати відповідь до задачі № 601.
– Змініть запитання так, щоб останньою була дія додавання.
(Скільки тістечок привезли у шкільну їдальню за два дні?)
2. Усні обчислення.
Математичний диктант.
– Запишіть результати обчислень.
– Число 9 збільшити на 600, результат поділити на 3. (203)
– Суму чисел 90 і 70 збільшити у 10 разів. (1600)
– Число 2 помножити на 360 і результат зменшити на 500. (220)
– На скільки 9 т більше, ніж 9 кг; 10 м більше, ніж 10 см? (8 т 991 кг; 9 м
– Є 2 прямокутники. Довжини сторін одного 6 см і 8 см, а другого 12 см і 3 см. Яка площа кожного прямокутника? На скільки площа першого прямокутника більша, ніж площа другого? (48 см2; 36 см2; на 12 см2)
-* Периметр квадрата 20 см. Знайдіть його площу. (25 см2)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення (за таблицею).
2. Первинне закріплення (за № 602).
3. Виконання завдань №№ 603 – 604.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань
1. Розв’язування задач.
А) Задачі № 605 1), 2) (самостійно).
(Відповіді до задач: 1) 19 а; 2) 53000 км2.)
Б) Задача. Коли одну із сторін прямокутника, що дорівнювала 9 см, збільшили на 3 см, його площа збільшилася на 18 см2. Яка була початкова площа прямокутника?
Підказка до задачі. Накреслимо початковий прямокутник і два можливі (якщо збільшили тільки довжину; якщо збільшили тільки ширину).
Розглянемо перший утворений прямокутник. Його площа збільшилась відносно площі початкового прямокутника на 18 см2. Це площа заштрихованого прямокутника. Щоб визначити його невідому сторону, треба 18 : 3 = 6 (см). Тобто ширина початкового прямокутника – 6 см. Тоді визначимо його площу: 9 • 6 = 54 (см2).
Розглянемо другий утворений прямокутник. Знайдемо, згідно з припущенням, невідому сторону: 18 : 3 = 6 (см). Це суперечить умові задачі, бо ця сторона становить 9 см.
2. Обчислення виразів на сумісні дії (№ 606).
Завдання виконують за варіантами.
Варіант 1 – перший стовпчик.
Варіант 2 – другий стовпчик.
(Результати обчислень: варіант
1) 6070 : 485.
2) 317892; 806.)
IV. Підсумок уроку.
– Назвіть одиниці вимірювання площі. Що таке 1 а? 1 га?
V. Домашнє завдання.
№№ 607, 608 (с. 99); повторити одиниці вимірювання площі (с. 98).