Мета: закріпити вміння учнів виконувати письмове множення на двоцифрове число; розвивати мислення, вміння аналізувати задачі, творчо працювати над ними; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Усні обчислення
Гра “Ланцюжок”
– До числа 270 додати 100; відняти 300; зменшити на 60; зменшити в 5 разів; збільшити в 9 разів; відняти 8; збільшити в 10 разів; збільшити на 700. Що вийшло? (800)
Гра “Числовий безлад”. Робота
– Розселіть вирази в “будиночки” – геометричні фігури.
Метод “Мікрофон”
Учні по черзі виходять до дошки. Пояснюють розв’язання і поселяють вирази в “будиночки” – геометричні фігури, дають визначення кожної з них. Пояснюють свій вибір.
Орієнтовні відповіді учнів
– Перший вираз я “поселяю” в круг, адже його результат 700 – кругле число.
Другий вираз “живе” в квадраті. Квадрат – це прямокутник, що має 4 однакові за довжиною сторони і 4 прямі кути…
3. Математичний диктант
– Запишіть математичні
– Зменшуване 400, від’ємник – добуток чисел ЗО і 2.
– Перший доданок – частка чисел 600 і 6, другий доданок – добуток чисел 90 і 10.
– Перший множник 25, другий – частка чисел 300 і 100.
– Суму чисел 15 і 20 збільшити в 2 рази.
– Від добутку чисел 12 і 6 відняти частку чисел 9 і 1.
– Ділене 72, дільник – частка чисел 8 і 8.
Відповіді: 400 – 30 • 2 = 340; 600 : 6 + 90 • 10 = 1000; 25 • (300 : 100) = 75; (15 + 20) • 2 = 70; 12 • 6 – 9 : 1 = 63; 72 : (8 : 8) = 72.
III. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Розв’язування виразів (завдання 112, з коментуванням)
Учні записують вирази, знаходять їх значення.
85 – 7 • 8 = 29
56 : (14 – 6) = 7
2. Розв’язування задачі (усно)
Завдання 713
– Як знайти частину числа?
18 : 9 = 2 (кг) води
3. Фронтальна робота. Виконання письмового множення з поясненням (завдання 114)
4. Фізкультхвилинка
Один, два – руки вище, вище голова.
Три, чотири – руки тихо опустили.
П’ять, шість, сім – стати тихо всім.
5. Робота над задачею (завдання 116)
– Скільки часу витрачає батько на дорогу до місця роботи і назад, якщо буде їздити автобусом?
– Скільки часу витрачає батько на дорогу до місця роботи і назад, якщо буде їздити на метро?
– На скільки менше часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад за 7 днів, якщо буде їздити тільки на метро?
Розв’язання
1) 56 • 2 = 112 (хв) – витрачає батько на дорогу на автобусі за 1 день;
2) 28 • 2 = 56 {хв) – витрачає батько на дорогу на метро за 1 день;
3) 112 – 56 = 56 (хв) – економить батько за 1 поїздку на метро за 1 день;
4) 56 • 7 = 392 (хв) = 6 год 32 хв – менше часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад за 7 днів, якщо буде їздити тільки на метро.
– Чи можна розв’язати задачу іншим способом?
(56 – 28) • 2 • 7 = 392 (хв), або 6 год 32 хв
6. Колективна робота над завданням 115
Учні розглядають малюнок, дають відповіді на запитання.
Маса одного ящика масла 40 : 5 = 8 кг;
Трьох ящиків 8 • 3 = 24 кг;
Двох ящиків 8 • 2 = 16 кг.
7. Обчислення виразів за зразком (завдання 117)
– Яка остача може бути при діленні на 5? (1; 2; 3; 4); на 7? (1; 2; 3; 4; 5; 6). Діти повторюють, що остача завжди менша за дільник.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 118; 119 (с. 19).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Молодці! Я вам вдячна за сьогоднішній урок! Ви дуже гарно працювали.
– Що ви запам’ятали?
– Що здалося складним?