ОРІЄНТОВНА НАВЧАЛЬНА МЕТА: ОЗНАЙОМИТИ УЧНІВ З ПИСЬМОВИМ МНОЖЕННЯМ НА РОЗРЯДНІ ЧИСЛА; ФОРМУВАТИ ВМІННЯ РОЗВ’ЯЗУВАТИ РІВНЯННЯ, СКЛАДАТИ Й РОЗВ’ЯЗУВАТИ ЗАДАЧІ ЗА КОРОТКИМИ ЗАПИСАМИ
I. Перевірка домашнього завдання
Учень з місця повідомляє складені вирази та їх значення (вправа 90). План розв’язування задачі 91 повідомляє інший учень, а ще інший пояснює вибір дій розв’язання.
II. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
1. Завдання для опитування.
Картка 1
1) Обчислити: 824 : 4; 315 : 3.
2) Задача. В учня було 5 грн 7 к.
Картка 2
1) Знайти 1/5 різниці чисел 849 і 384.
2) Задача. У гаражі стояло 8 легкових автомобілів, що становить 1/9 всіх автомобілів. Скільки в гаражі не легкових автомобілів?
2. Усні обчислення.
1) Обчислити вирази: 70 • 8; 240 • 3; 35 • 4 + 65 • 4; 810 : 9; 820 : 4; 420 : 7; 200 : 5 + 300 : 5; 630 : 7.
2) Заповнити “цікаві” квадрати.
3) Вправа 93.
4) Задача. У господарки були кури, качки й гуси, усього 98 птахів. Курей було 1/2 всіх птахів, качок – 34. Скільки було гусей?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель повідомляє, що на
IV. Повторення та закріплення вивченого матеріалу
1. Фронтальна робота за вправою 92.
2. На дошці пояснити усне і письмове множення чисел 48 і 20.
48 • 20 = 48 • (2 • 10) = 48 • 2 • 10 = 96 • 10 = 960.
3. Два вирази обчислити з коментуванням, а решту – самостійно.
4. Розв’язування задачі 96. Вивчити і скласти план фронтально. Розв’язання записати виразом. Учням з вищим рівнем досягнень запропонувати скласти задачу за іншим виразом.
5. Складання задач за короткими записами вправи 97: першу – разом, а другу – самостійно. Розв’язання записати виразами: 1) а • 3 + b • 4; 2) (а + b) : 2.
6. Розв’язування рівнянь (вправа 98). Перед тим повторити назви компонентів і результатів дій та правила знаходження невідомих компонентів дій. Рівняння першого рядка розв’язати з коментуванням, а другого – самостійно. Учні з високим рівнем досягнень розв’язують у цей час вправу 99*, потім пояснюють усьому класу.
7. Додаткові диференційовані завдання.
1) 3адача. Число гравців на змаганнях з волейболу становило 1/6 від числа вболівальників. Яку частину складали гравці від числа всіх, хто зібрався на стадіоні?
2) Задача. За клубків вовни зв’язали b однакових шарфів. Скільки треба клубків вовни, щоб зв’язати с таких шарфів?
V. Підсумок уроку
Ознайомилися з письмовим множенням на розрядні числа, складали і розв’язували задачі.