Урок № 4 7
Тема. Розв’язування текстових задач на відсотки
Мета: систематизувати знання учнів про види задач на відсотки та доповнити їх алгоритмом розв’язування таких типів складанням пропорцій.
Тип уроку: застосування знань, вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
@ Для перевірки засвоєння матеріалу попередніх уроків та, можливо, корекції знань, виконуємо самостійну роботу.
Варіант 1 1. У селищі 224 будинки: 84 двоповерхових, а решта – 2. Ціна товару підвищилась з 200 грн до 230 грн. На скільки відсотків підвищилась ціна товару? | Варіант 2 1. Банка з варенням коштує 7,2 грн. Скільки відсотків становить вартість варення від вартості банки з варенням, якщо порожня банка коштує 75 копійок? 2. Ціна товару підвищилась з 52 грн до 53,3 грн. На скільки відсотків підвищилась ціна товару? |
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1. Виразіть відсотки десятковим дробом: 6%; 15%; 0,6%; 1,5%; 135%; 3%.
2. Знайдіть:
А) 20 % від 40 грн;
3. Обчисліть: |
4. Виразіть у відсотках числа: 0,15; 0,2; ; ; ; 1; 3.
5. При яких значеннях змінної х правильна рівність: а) 5 : х = 2 : 4; б) : = х : 3; в) 0,5 : 0,6 = 1,5 : х?
III. Систематизація знань
@ Основна мета уроку: повторити і систематизувати знання учнів про типи та вивчені способи розв’язування задач на відсотки, а також розглянути можливість використовувати складання пропорцій для розв’язування задач на відсотки. Тому ретельно розбираємо матеріал уроку. Найголовніше, щоб по закінченні учні усвідомили, що будь-яку задачу на відсотки можна розв’язувати будь-яким з трьох способів:
– за означенням відсотка;
– зведенням до розв’язування задач на дроби;
– складанням пропорції.
IV. Відпрацювання навичок
@ Щоб домогтися від учнів оволодіння всіма трьома способами розв’язування задач та з метою пожвавлення їх діяльності, можна цю частину роботи провести у формі турніру. Запропонувати розв’язування по черзі різними способами: наприклад: розподіляємо клас на три групи (3 ряди, учнів): першу задачу розв’язує перший ряд за означенням відсотка; другий – зведенням до розв’язування задач на дроби; третій – складанням пропорції. До наступної задачі – перший ряд складає пропорцію; другий – за означенням відсотка; третій – зводить задачу до задачі надроби і т. ін. Головне, за чим слід стежити:
1) якомога більше учнів залучити до роботи;
2) під час розв’язування задач різними способами повторювати відповідні алгоритми (готуємось до тематичної контрольної роботи).
Додатково
Цукровий сироп складається з 11 частин води і 3 частин цукру. Скільки цукру треба взяти, щоб дістати 280 кг сиропу?
V. Підсумки уроку
Задача. Сплав містить 11 % міді. Скільки міді міститься у 370 кг такого сплаву? Як розв’язати цю задачу?
1) За означенням відсотка;
2) зведенням до задачі на дроби;
3) складанням пропорції.
VI. Домашнє завдання
1. Знайдіть: а) 64% від числа 7,5; б) 2,5% від числа .
2. Знайдіть число, якщо: а) 48 % його дорівнює 16,8; б) 15% його дорівнює 4.
3. Коли з цистерни відлили 4,5 т бензину, у ній залишилося 85 % початкової маси бензину. Скільки тонн бензину було в цистерні спочатку?
4. Поділіть число 525 на три частини у відношенні 5 : 7 : 9.
5. Знайдіть значення виразу: а) 9,396 : 2,7 – 5,6 – 0,2; б) 0,42 + : 0,0128.