Мета: вправляти учнів у розв’язуванні вправ і задач на засвоєння таблиць множення і ділення; повторити вивчений матеріал; розвивати пам’ять, увагу; виховувати почуття товариства.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 124, завдання 760; 761)
Завдання 760
– Прочитайте вирази та їх значення.
Завдання 761
– Прочитайте складену за розв’язанням задачу.
2. Аналіз результатів самостійної роботи, виконання відповідних завдань
3. Усна лічба
1) Гра
Даються числа 5; 8; 12; 18; 36. Завдання: скласти різні приклади на табличне множення і ділення з цими відповідями.
2) Гра “Крокуй і рахуй”.
Троє учнів змагаються між собою. Вони стають в одну лінію. Учитель стає поряд із першим учнем, вони одночасно роблять перший крок, під час якого учитель говорить, припустимо: “п’ять”. Учень має швидко “налаштуватися” на це число і, роблячи наступні кроки, говорити: “десять, п’ятнадцять, двадцять” і т. п. на кожен крок по числу. Учитель йде з ним у ногу, не даючи уповільнити крок. Як тільки учень сказав неправильне число,
Те саме виконують інші гравці по черзі. Перемагає той, хто зупиниться далі.
4. Усне розв’язування задач
1) Михайлик знайшов 7 білих грибів, а маслюків – у 3 рази більше. Скільки маслюків знайшов Михайлик?
2) Оленка знайшла 7 білих грибів, а маслюків – на 3 більше. Скільки маслюків знайшла Оленка?
3) У перший день доярка надоїла 18 л молока, у другий день – в 2 рази менше, ніж у перший, а в третій день – на 2 л менше, ніж у другий. Скільки літрів молока надоїла доярка в третій день?
5. Хвилинка каліграфії
– Запишіть числа, названі в грі “Крокуй і рахуй”.
6. Математичний диктант
– Добуток чисел 2 і 5 збільшити на 50.
– Добуток чисел 5 і 9 зменшити на 18.
– Частку чисел 30 і 5 збільшити на 12.
– Знайти третину числа 21.
– Знайти половину числа 18.
– Число 6 збільшити в 5 разів.
– Число 32 зменшити в 4 рази.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми підготуємося до контрольної роботи.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 124-125)
Завдання 762. Самостійна робота
Під час перевірки учні читають записані приклади і пояснюють спосіб обчислення.
Завдання 763
Учні знаходять приклади, що містять помилку. Розв’язують їх правильно. Двоє учнів працюють за закритою дошкою.
Завдання 764. Самодиктант
– Знайди частку чисел 35 і 5.
– Від добутку чисел 4 і 8 відніми 2.
– Суму чисел 18 і 12 зменш у 5 разів.
– Різницю чисел 40 і 8 зменш у 4 рази.
Самостійне виконання завдання. Один учень працює за закритою дошкою.
Завдання 765. Письмове виконання завдання з коментуванням
Завдання 766. Робота в парах
Учні знаходять значення виразу зі змінною.
Завдання 767
Учні креслять у зошиті квадрат зі стороною 5 см. Учень біля дошки пояснює, як знайти його периметр.
Завдання 768
На дошці креслиться поданий малюнок.
– Скільки прямокутників на малюнку? (8) А квадратів? (2)
Завдання 769
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно розв’язують.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (додаток)
1. Розв’язування задачі з поясненням
В авторемонтній майстерні працювали 21 слюсар, а механіків – у 7 разів менше. Скільки всього робітників працювало в майстерні?
– Чи можна відразу відповісти на питання задачі? Чому? Що треба дізнатися спочатку? Якою дією? Чому? Якою дією дамо відповідь на питання задачі? Чому?
2. Розв’язування задачі із взаємоперевіркою
Було – 20 прикл.
Розв’язав – по 4 прикл. 2 стовп.
Залишилося – ?
3. Офтальмологічна пауза
4. Розв’язування логічних задач
1) Завдання 770.
Троє клоунів – Тім, Рудий та Соня – живуть в одному під’їзді на різних поверхах: п’ятому, сьомому, восьмому. Тім живе не нижче, а Рудий не вище за Соню. Хто з клоунів на якому поверсі живе? (Тім – на восьмому, Соня – на сьомому, Рудий – на п’ятому.)
2) На змаганнях із гандболу гравці однієї команди набрали 21 очко, що у 3 рази більше, ніж інша. Яким був рахунок у грі? (21 : 7)
3) У зайців, які гралися на галявині, 18 вух. 4 зайці заховалися. Скільки зайців залишилося на галявині? (18 : 2 = 9; 9 – 4 = 5)
4) Три білочки збирали горіхи. Перша зібрала 6 горішків, друга – 5, а третя – лише один. Але білочки поділили всі горішки порівну. Скільки горіхів віддала третій білочці перша і скільки – друга? (Перша – 2, друга – 1)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 125, завдання 771; 772.