Тема. Самостійна робота. Дія множення. Переставний, сполучний і розподільний закони множення (№№ 531-540).
Мета. Узагальнити уявлення учнів про дію множення; повторити взаємозв’язки між величинами “відстань”, “швидкість”, “час”; перевірити обчислювальні навички та вміння розв’язувати задачі, рівняння, нерівності.
Обладнання. Таблиця “Множення на одноцифрове число”; “Картки для поточного та тематичного контролю знань”; набірне полотно з предметними малюнками.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Скласти вираз для розв’язання задачі № 529.
((350 + 50) : 5 = 80 (т).)
Б) Зачитати значення виразів № 530, останньою дією яких є дія віднімання.
(17800 – (9753 – 8009) = 16056; 640 : 16 – 2 = 38; 320 + 80 – 2 = 398.)
2. Самостійна робота.
Варіант 1
1) Знайти значення виразу.
80 км 091 м + 7 км 799 м (=87 км 890 м)
2) Розв’язати рівняння.
154329 – а = 8095 (х = 146234)
3) Із чисел 2, 4, 7, 9, 10 вибрати ті значення х, при яких нерівності будуть правильними.
140: х <110 30 • а > 190 50 – а > 44
(х = 2; 4; 7; 9; 10) (х = 7; 9; 10) (х = 2; 4)
4) За даними таблиці знайти невідомі величини.
Рухомий об’єкт | Швидкість | Час | Відстань |
Карась | 2 год | 12 км | |
Орел | 180 км/год | ? | 540 км |
Страус | 80 км/год | 4 год | ? |
(6 км/год; 3 год; 320 км.)
Варіант 2
1) Знайти значення виразу.
10 км 084 м + 8 км 970 м (= 19 км 054 м)
2) Розв’язати рівняння.
120643 – а = 9061 (х = 111582)
3) Із чисел 1, 3, 4, 8, 10 вибрати ті значення А, при яких нерівності будуть правильними.
320 : а < 240 40 • а > 200 60 – а > 55
(х = 3; 4; 8; 10) (х = 8; 10) (х = 1; 3; 4)
4) За даними таблиці знайти невідомі величини.
Рухомий об’єкт | Швидкість | Час | Відстань |
Черепаха | ? | 2 год | 140 км |
Муха | 18 км/год | ? | 54 км |
Кінь | 60 км/год | 4 год | ? |
(70 км/год); 3 год; 240 км.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
На набірному полотні виставляються малюнки шести машин, по чотири пасажири в кожній.
– Дізнайтеся різними діями про кількість пасажирів у всіх автомобілях.
(4 • 6; 4 + 4 + 4 + 4 + 4 +4)
– Отже, 4 • 6 = 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4.
– У загальному вигляді це можна записати так:
– Як називають числа при множенні? (Множники і добуток).
– Діям множення властиві переставний і сполучний закони.
Переставний закон. Від перестановки множників добуток не змінюється.
3 • 12 = 12 • 3; а • b = b • а.
Сполучний закон. Добуток не зміниться, якщо будь-яку групу множників, що стоять поруч, замінити їх добутком.
7 • 8 • 4 • 5 = 7 • 8 • (4 • 5)
А • b • с = а • (b • с) (а • b) • с = а • (b • с)
З переставного та сполучного законів множення випливає, що натуральні числа можна множити у будь-якому порядку. Наприклад:
5 • 7 • 2 • 4 = 5 • 2 • 7 • 4 = 280;
3 • (7 • 5) = 3 • 7 • 5 = 105.
– Знайдемо, скільки на малюнку разом білих і чорних кружечків, двома способами.
(5 + 3) • 4 = 8 • 4 = 32
5 • 4 +3 • 4 = 20 + 12 = 32
Ми лічили ті самі кружечки, отже, вирази (5 + 3) • 4 і 5 • 4 + 3 • 4 рівні між собою.
(5 + 3) • 4 і 5 • 4 + 3 • 4
(а + b) • с = а • с + b • с.
Ця рівність виражає правило множення суми на число: щоб помножити суму на число, можна помножити на це число кожний доданок і утворені добутки додати. В математиці цю властивість називають розподільним законом множення. Його використовують в усних та письмових обчисленнях. Наприклад,
38 • 6 = (30 + 8) • 6 = 180 + 48 = 228.
2. Первинне закріплення.
Вправи №№ 531 – 534.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Усне виконання вправи № 535.
2. Виконання завдання № 536 (з коментуванням).
207 • 4 = 828 36 • 23 = 828 1 • 0 + 4 • 1 = 4
288 : 8 = 36 928 : 32 = 29 8 : 1 + 6 : 6 = 9
200 : 100 = 2 230 : 10 = 23
3. Розв’язування задач.
А) Задача № 537.
Учні складають за таблицею задачу і розв’язують її самостійно.
(Розв’язання: 12 • (30 : 15) = 24 (км).)
Б) Задача № 538.
– Розв’яжіть задачу складанням виразу.
(Розв’язання: 72 : 3 : 12 = 2 (км/хв).)
В) Творча робота над задачею.
Швидкість літака 800 км/год, а потяга – 60 км/год. Доповніть умову задачі так, щоб вона розв’язувалася виразом:
800 • 2 – 60 • 10.
IV. Підсумок уроку.
– Які закони множення ви знаєте?
– Знайдіть добуток зручним способом: 2 • 6 • 4 • 50.
(2 • 6 • 4 • 50 = (50 • 4) • 2 • 6 = 2400)
V. Домашнє завдання.
№№ 539, 540 (с. 89); повторити правила на с. 87 – 88.