Мета:
- навчальна: повторити, узагальнити й поглибити знання, вміння і навички про словосполучення і просте речення та його головні члени; розвивальна: розвивати лінгвістичне мислення; виховна: виховувати відповідальність за свою навчальну діяльність.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис і морфологія, орфографія і пунктуація, розвиток мовлення.
Міжпредметні зв’язки: мова українська та російська, література, фольклор.
Тип уроку: систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Позитивне налаштування на роботу
> Виразно прочитайте вірш. Яка його основна думка?
МОЯ МОВА
Ти даєш поету дужі крила,
Що підносять правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
І тобі рости й не в’януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі – великого народу
Ніжна і замріяна душа.
В. Симоненко
Скільки речень у ньому? Прочитайте просте речення. Назвіть у ньому словосполучення. Випишіть їх.
> 3 наведеними словосполученнями складіть
Українська мова, російська мова, іноземна мова, українська література, світова література.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Організація співпраці вчителя і учнів
- Як слід сформулювати мету і завдання уроку? Які види робіт ви бажали б виконати для досягнення мети і розв’язання завдань? Якій формі роботи ви надаєте перевагу? (Колективна, самостійна, в парах, в групах, з помічником, за комп’ютером тощо).
ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО Вибірковий диктант
> Випишіть тільки ті пари слів, що складають словосполучення.
Пам’ятайте. Пари слів, які в реченні можуть бути підметом і присудком, словосполученням не є.
Рідна школа, пішли в музей, комп’ютерні ігри, цікава книжка, тато подарував, люблю пісні.
Мовознавчий аналіз
> Запишіть речення (на дошці і в зошитах). Визначте в них словосполучення. Підкресліть головні члени речення. Поясніть відомі вам орфограми та постановку розділових знаків у кінці речення та всередині його.
Починалась пора ранньої осені. 2. Як я люблю свій рідний край! 3. З яким сайтом ти найчастіше працюєш? Мікрофон-1
> Наведіть приклади словосполучень.
Мікрофон-2
> Наведіть приклади речень.
Робота за підручником
> Прочитайте матеріал з теми уроку і скажіть, що спільного в словосполученні і реченні і що їх відрізняє.
Попереджувальний диктант
> У двох перших та двох останніх реченнях підкресліть головні члени речення.
НАДХОДИТЬ ОСІНЬ
Давно повилітали пташенятка з гнізд. Вилиняли і знову вкрилися новим пір’ям їхні батьки й матері.
В табуни збиваються пташки, що будуть відлітати в чужі, далекі, теплі краї.
Покинули свої хатки-шпаківні чорно-рябенькі шпаки. Величезними табунами літають вони над ланами, луками. Ось табун опустився на скошений луг. Перемовляючись, шпаки моторно бігають і живляться комахами, які ще не поховалися в землю, під коріння, в щілинки.
Здалеку здається, що на телеграфні дроти нанизано намистини. То сидять сотні ластівок, які ось-ось полетять на південь. Адже ластівки дуже рано відлітають від нас, так само, як і соловейки та інші дрібні комахоїдні пташки. Зозулі теж рано зникають.
Поважно бродять по болоту сім’ї лелек у своєму чорно-білому вбранні.
Скоро перша паморозь посріблить траву, листя кущів і дерев. Тоді шпак прилетить до своєї шпаківні і проспіває прощальну пісеньку (О. Копиленко).
Переклад
> Перекладіть українською мовою. Запишіть. Підкресліть підмет і присудок. Порівняйте прості речення (простые предложения), головні члени речення (главные члены предложения),словосполучення (словосочетания) і пунктуацію у двох споріднених мовах.
Знамя наших побед боевые люди славят на всех языках (М. Исаковский). 2. Желтые листья падают в речку, на поля, на дороги. 3. Еще в лесном краю осиротелом звенело запоздалое “ку-ку” (П. Антокольский). ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Перевірте себе
- Що називають словосполученням? Чим словосполучення відрізняється від речення? Що характеризує просте речення на відміну від складного?
Рефлексія
Де мені стануть у пригоді знання та вміння з теми уроку?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Теоретичний матеріал та вправа за підручником.
> Підібрати невеликий текст художнього стилю. Записати. В одному простому реченні підкреслити підмет і присудок та виписати з нього всі словосполучення.