Тема. Спостереження за роллю прислівників у художніх і науково-популярних текстах. (Вправи 339-341).
Мета. Вдосконалювати вміння розпізнавати прислівники в усному і писемному мовленні; розкрити роль прислівників у художніх і науково-популярних текстах; формувати вміння використовувати прислівники у різних текстах і визначати їхню роль.
Обладнання: індивідуальні картки, малюнки ранніх квітів.
Хіт уроку
І. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 338).
– Які заголовки ви дібрали до вірша?
– Прочитайте
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вправа “Мозковий штурм”.
– Що ви знаєте про прислівник? Розкажіть.
2. Робота з індивідуальними картками (4-5 учнів).
Картка
1) Запиши речення, вибравши в дужках потрібний прислівник. (Повільно, спокійно) сходило сонце і світло (похмуро, щедро) осяяло землю, що прокидалася. По небу (легко, тяжко) пливли невеликі хмари. Старий ліс (глухо, таємниче) шумів. Могутні ялини і сосни стояли (мовчазно, величаво). Берізки (завзято, радісно) шелестіли листочками.
2) Підкресли
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати з прислівниками. Ваше завдання – звернути увагу на їх роль у науково-популярних і художніх текстах.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Творча вправа (вправа 339).
– Що ви знаєте про сезонні зміни в природі?
– Доповніть речення, використовуючи прислівники з довідки.
– Запишіть повний текст. Доведіть, що він є науково-популярним.
2. Списування із завданням (картки з текстом на кожну парту).
З усіх співочих пташок найбільш таємнича і гарна іволга живуть іволги у березових гаях і тінистих парках навесні ці птахи з’являються пізно важко знайти гніздо іволги в зеленому гіллі дерев рідко можна побачити близько і саму пташку вона непомітно перелітає з дерева на дерево тільки інколи на сонці блисне іволга яскравим пір ‘ям.
– Поділіть текст на речення. Запишіть його. Підкресліть прислівники.
– Спробуйте прочитати цей текст, упускаючи прислівники. Які ваші враження від прочитаного тексту?
– Чи можна назвати цей текст науково-популярним?
Фізкультхвилинка.
3. Вправа “Попрацюймо разом!” (вправа 340).
А) Розгляд ілюстрацій ранніх квітів.
Б) Розповідь про одну із квіток з погляду науковця-ботаніка і з погляду поета.
В) Колективне складання і запис тексту-опису (художнього і наукового) про одну із квіток (на вибір).
– Скористайтесь прислівниками із завдання 3.
4. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
VI. Підсумок уроку.
Гра “Так чи Ні”.
– Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в “так” чи “ні”.
Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою.
Відгадай, коли мастак.
НІ чи ТАК
– Прислівник – це незмінна частина мови. (Так.)
– Прислівники в реченні виступають головними членами речення. (Ні.)
– Прислівники в тексті найчастіше з’єднані з дієсловами. (Так.)
– Різні форми прислівників утворюються з допомогою зміни їх закінчень. (Ні.)
– Слова вчора, сьогодні, завтра – це прислівники-синоніми. (Ні.)
– Прислівники у художніх текстах надають текстові більшої емоційності і виразності. (Так.)
– Прислівники у наукових текстах надають текстові більшої образності. (Ні.)
– Чи вживаються прислівники в наукових текстах? (Так.)
VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 173. вправа 341.
Помічник для домашнього завдання.
Пам’ятка гостеві
Як поводитися під час їжі:
– сидіти треба злегка нахилившись уперед і на всьому стільці, а не на його краєчку;
– розмовляти з сусідом праворуч, не повертаючись спиною до того, хто сидить ліворуч;
– сидіти треба прямо, при розмові повертати тільки голову;
– ноги перед собою не витягувати, а тримати біля стільця;
– на столі можуть бути лише кисті рук, аж ніяк не лікті;
– жувати треба з закритим ротом, не плямкати;
– з повним ротом не розмовляти; розмовляючи, не треба “жувати жуйку” – нудно й настирливо повторювати те саме;
– намагатися, щоб тарілка була якомога менше забруднена – хрящики, кісточки покласти на край тарілки;
– класти на тарілку стільки, скільки зможете з’їсти.
(Лариса Солонець. Робота над фразеологізмами ввічливості // Початкова школа. – 1999. – №12.)