ТАБЛИЧНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЕЛ У МЕЖАХ 10
Урок 63. ТАБЛИЦІ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЛА 5. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЛА ЧАСТИНАМИ ВИДУ 3 + 2 + 3; 6 – 2 – 3.
ЗБІЛЬШЕННЯ І ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЕЛ НА 5. СКЛАДАННЯ І РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧІ ЗА МАЛЮНКОМ. ПОБУДОВА ВІДРІЗКІВ
Мета: ознайомити учнів з таблицями додавання й віднімання числа 5, з додаванням і відніманням числа частинами виду 3 + 2 + 3; 6 – 2 – 3, із задачами на збільшення числа на кілька одиниць у непрямій формі; вчити будувати відрізки; формувати навички складання і розв’язування
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Віршовані задачі
– Вітер листя обривав
І швиденько рахував.
5 листочків дубових
Та 3 різьблених кленових
Тихо він на землю клав
І у діток запитав:
Скільки ж я листків зірвав? (8)
– Петрик книги протирав,
На полиці їх складав.
Ось поклав він 8 книг,
Потім ще 2.
Довго думав і гадав,
Скільки всіх книжок поклав? (10)
2. Математичний диктант
– 5 збільшити на 4;
–
– від 10 відняти 4;
– до 3 додати 4;
– перший доданок 4, другий доданок 4. знайдіть суму.
3. Усне розв’язування задач
– Діти зірвали в саду 3 яблука і 7 персиків. Скільки всього фруктів зірвали діти?
– У трамваї було 7 пасажирів. 4 пасажири вийшли на зупинці. Скільки пасажирів залишилося на зупинці?
– Іра зірвала 3 ромашки й стільки ж волошок. Скільки квітів зірвала дівчинка?
4. Повторення складу числа 5
– З яких чисел складається число 5?
5. Каліграфічна хвилинка. Письмо цифри 5
III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
Робота за підручником (с. 70)
– Розгляньте таблицю додавання числа 5.
– Що ви помітили? (Перший доданок збільшується на 5, другий залишається без зміни, результат дії – сума – теж збільшується на 5.)
– Прочитайте всі приклади. Яке число додавали в кожному прикладі? (5)
– Тому таблиця й називається “Додати 5”.
– У цій таблиці кожна наступна відповідь на 1 більша від попередньої.
– Розгляньте таблицю віднімання числа 5.
– Прочитайте кожний приклад. Порівняйте відповідь із числом, від якого віднімали 5. Яке число віднімали в кожному прикладі? (5)
– Тому таблиця й називається “Відняти 5”.
– У цій таблиці перший приклад таблиці віднімання можна скласти з першого прикладу таблиці додавання і т. д.
– Затуліть лінійкою відповіді першого стовпчика. Прочитайте приклади від початку до кінця, називаючи відповідь.
– Затуліть лінійкою відповіді другого стовпчика. Прочитайте приклади з кінця до початку, називаючи відповідь.
Завдання 1
– Розгляньте числовий промінь. Від якого числа летіло сонечко? На якому числі сіло спочатку? потім? Прочитайте приклад. Яка відповідь прикладу?
– Скільки всього додали? Як саме? Скільки всього відняли? Як саме?
Завдання 2
– Розгляньте таблиці. Що треба зробити з числами першої таблиці? Яку дію виконати? Що треба зробити з числами другої таблиці? Яку дію виконати?
Завдання 3
– Обчисліть значення виразів. Прочитайте вирази з однаковими відповідями. (7 – 5; 5 – 3; 6 + 4; 5 + 5; 8 + 2; 1 + 5; 9 – 3) Решту прикладів прочитайте так, щоб відповіді звучали у порядку спадання. (4 + 5; 3 + 5; 2 + 5; 8 – 5; 6 – 5)
Завдання 4
– Розгляньте малюнок. Скільки горішків у гнома? Це на 5 горішків більше, ніж у білочки. Що можна сказати про більчині горішки? У неї більше чи менше?
– Складіть і розв’яжіть задачу за малюнком.
Завдання 5
Побудова відрізків. Знаходження довжин відрізків.
Фізкультхвилинка
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розв’язування прикладів з коментуванням
3 + 5 – 2
9 – 5 + 1
5 + 4 – 1
10 – 2 – 5
2. Робота над текстовими задачами
Учитель читає текст задачі. Учні повторюють умову й запитання задачі. Учитель записує коротку умову задачі на дошці.
I – 5 яблук І – 5 яблук
II – ?, на 3 більше II – ?, на 3 менше
– Порівняйте розв’язання задач.
– Чому першу задачу розв’язували додаванням?
– Чому другу задачу розв’язували відніманням?
3. Гра “Хто швидше?”
4. Самостійна робота
Поставте знаки >,<,=.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що сподобалося на уроці?
– У чому ви зазнали труднощів?