УКРАЇНСЬКА МОВА. ПІДГОТОВКА ДО ЗНО
БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР
Тексти для диктантів
* * *
Здавалося, далі пливти нема куди.
Спереду Дніпро мов спинився в несподіваній затоці, оточений праворуч, ліворуч і просто зелено-жовтими передосінніми берегами. Але пароплав раптом звернув, і довга, спокійна смуга річки протяглася далі до ледве помітних пагорбків на обрії.
Степан стояв коло поручня на палубі, мимоволі пірнаючи очима в ту далечінь, і мірні удари лопастей пароплавного колеса, глухі капітанові слова коло рупора відбирали снагу
Його село, те, що Степан покинув, теж стояло на березі, і зараз він несвідомо шукав спорідненості між своїм та цим селом, що випадково трапилось на великій путі. І радісно почував, що ця кревність єсть і що в ці хати, як і в свої покинуті, він зайшов би господарем. З жалем дивився, як воно тане, одсуваючись за кожним рухом машин, і от пасмо гидкого диму сховало його зовсім. Тоді Степан зітхнув. Може, це було вже останнє село, що він побачив перед містом.
Він почував у душі своїй невиразне хвилювання і млость, мов лишив у своєму селі й по всіх, що бачив, не тільки минуле, але й надії. Заплющивши очі, він піддався сумові, що колисає душу.
(294 сл.) За В. Підмогильним
* * *
Іду узвозом від глухенької пристані до крайнеба, що он воно, либонь, близько вже, стоїть між дніпровими кручами, як у велетенських воротах, урочисто святе перед ніччю, і на ньому – тоненька бузкова підківчина місяця молодого з однісінькою зорею в парі, теж бузковою.
Смеркає.
На сивій од роси траві по долу пасуться коні. Двоє. Один білої, другий карої масті. То лісникові. Он і хату його видно під байрачком над кручею, і дворище просторе з возом сіна біля повітки. А посеред повітки вогнище горить і над ним казанок – вечеря вариться.
Мені чути, як коні похрумують молодою травицею, поволеньки, вдячно ласують.
– Здрастуйте, коні! – гукаю до них неголосно.
Вони піднімають голови од паші, довго дивляться на мене, і очі в них добрі, місячні, як у всякої трудящої худоби.
Йти мені далеко. Одначе не біда. Зате набачуся і начуюся.
Бачитиму стежки й протопи весняні, що мов гілля від стовбура, простягатимуться від дороги в усі боки – до сіл, хуторів, до Дніпра та видолинків при ньому, де рибалки ріжуть ліщинові вудлища на вудки, діти скубуть квасець на борщ, а молодь шукає конвалії або ж бузок, найповніший побіля давніх печищ на кручах і поміж кручами.
Чутиму пісні, бо сьогодні неділя, то вже ж хтось заспіває, хоч сам, хоч гуртом…
Потім будуть озерця й озерцята, порослі лепехою. Я натраплятиму на них в молочно-голубій імлі зненацька й обходитиму кружка. Озерця ті казатимуть про себе ще тоді, коли я їх не бачитиму: шелеснуть у лепесі крила, крякне злякана качка і засюрчить просто на місяць, на світло.
(243 сл.) За Гр. Тютюнником
Тестові завдання для самоконтролю
1. Носієм лексичного значення є основа:
А) так;
Б) ні.
2. Значущими частинами слова є:
А) звук, склад, закінчення, корінь;
Б) наголос, склад, суфікс, префікс;
В) корінь, суфікс, префікс, закінчення;
Г) корінь, суфікс, префікс, основа.
3. У якому рядку наведено тільки спільнокореневі слова:
А) різний, різнокольоровий, різного, різниця, вирізьблений, різник;
Б) нести, принесений, виносити, носовий, виніс, нісенітниця;
В) валіз, вилазити, лаз, переліз, лози, лажу;
Г) гонити, ганяти, перегони, гнати, поганяти, відгонити?
4. Оберіть рядок, у якому правильно визначений префікс до слів: Пр…дорогий, премудрий, пр…милий:
А) пишеться префікс Пре-, що означає збільшену міру вияву ознаки;
Б) пишеться префікс При-, що вживається зі значенням неповноти дії;
В) пишеться префікс При-, що вживається зі значенням наближення до предмета;
Г) пишеться префікс при – старослов’янського походження.
5. Оберіть рядок, у якому з поданих варіантів в усіх словах пишеться префікс С-
А) …жити, …фотографувати, …мусити, …долати, …цілити;
Б) …хвалити, …копати, …шити, …чистити, …сипати;
В) …ховати, …сутеніти, …писати, …тискати, …робити;
Г) …копати, …твердити, …формувати, ..хилити, …тримати.
6. У якому рядку в усіх словах під час словотворення за допомогою суфікса – ськ(ий) відбувається зміна кінцевих приголосних основи:
А) ткач, Прага, Бахмач, Воронеж, Кременчук;
Б) Буг, Кагарлик, латиш, інтелігент, Черкаси;
В) узбек, Запоріжжя, Острог, Золотоноша, пропагандист;
Г) Рига, киргиз, баск, Череповець, турист?
7. Оберіть правильний варіант. Як змінюється група приголосних у словах Віск, пісок, лісок При творенні іменників із суфіксом – ин(а):
А) на ;
Б) на – щ;
В) на ;
Г) на?
8. У якому рядку при творенні назв територій за допомогою суфікса – ин – допущено орфографічну помилку:
А) Донеччина, Київщина, Івано-Франківщина, Хмельниччина;
Б) Галиччина, Миколаївщина, Ровенщина, Житомирщина, Словачина;
В) Туреччина, Донеччина, Кіровоградщина, Чернівеччина, Волинь;
Г) Цолтавщина, Черкащина, Уманщина, Херсонщина, Дніпропетровщина?
9. У якому рядку всі слова написано правильно:
А) розхвилювався, бесчесний, відкриття, передчасний, міжконтинентальний;
Б) безкорисливий, возвеличити, підтримка, розхитати, представник;
В) передплата, безкраїй, черезплічник, роспитати, обтрусити;
Г) піттрусити, розписати, обсушити, черезсідельник, безгрішний?
10. У якому рядку всі слова пишуться з префіксом Прі-:
А) пр…гірок, пр…ярок, пр…гарний, пр…дніпровський, пр…кордонний;
Б) пр…звище, пр…зирство, пр…будова, пр…мудрий, пр…-вабливий;
В) пр…звисько, пр…рва, пр…звище;
Г) пр…міський, пр…пізнілий, пр…писаний, пр…освященство, пр…мудрість?
11. Визначте, яким способом утворені слова: Підберезник, по-нашому, розкричатися, замріятися.
А) префіксальним;
Б) суфіксальним;
В) суфіксально-префіксальним;
Г) складанням слів.
12. У якому рядку слова утворені злиттям словосполучень:
А) життєрадісний, зброєносець, стінгазета, профтехучилище, облвиконком;
Б) вогнегасник, білоцерківський, мореплавець, сизокрилий, кінотеатр;
В) чистотіл, водовоз, нафтопровід, райвно, учком;
Г) вічнозелений, довготривалий, вищевказаний, місцепроживання, малозрозумілий?
13. У якому рядку всі слова пишуться разом:
А) авто/сервіс, водо/гін, вантажо/обіг, держ/установа, електро/енергія;
Б) легко/атлет, прем’єр/міністр, зірви/голова, пів/озера, напів/фабрикат;
В) вербо/лози, стоп/кран, трьохсот/ліття, трудо/день, тепло/обмін;
Г) учитель/історик, віце/консул, п’яти/поверховий, затули/вітер, метео/служба?
14. Знайдіть речення, у якому допущено орфографічну помилку.
А) Напередодні Зеленої неділі, у суботу, що називається клечальною, обов’язково прикрашалися всі господарські будівлі.
Б) Запашна, співуча, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводяться визначення української мови.
В) Якби ті птахи мали людську мову, вони б сьогодні повідали маленькій дівчинці про її прекрасну землю.
Г) Ніч прозора, бесшумна, тепла; ніби оксамитом обгортає людину оце м’яке степове повітря.