Мета:
- навчальна: вчити учнів описувати приміщення, удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи, навички складання монологічного висловлювання – твору-опису; розвивальна: розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас мовлення учнів засобами оцінки, розширювати кругозір учнів; виховна: виховувати уважне ставлення до світу речей, що оточують людину.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, мистецтво (живопис).
Тип уроку:
Звичайно дім стає схожим на тих, хто в ньому мешкає
М. Рощин
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМИ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Комунікативний практикум
> Які є типи мовлення?
> Особливості опису як типу мовлення.
> Як ви розумієте слова, що стали епіграфом сьогоднішнього уроку. Чи згодні ви з ними?
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Слово вчителя
Приміщення – середовище, що оточує людину. Це квартира, кімната, школа, клас, дача, музеї, кінотеатри.
Лексична п’ятихвилинка
> Поясніть лексичне значення слова інтер’єр.
Робота з творами живопису
> Зверніть увагу на інтер’єр кімнат, зображених американською художницею Роксою Сміт.
Слово вчителя
У своїх творах Рокса Сміт трансформує знайомий простір, розмальовуючи його в яскраві кольори. Інтер’єру в картинах Сміт надається казковий вигляд.
- Що зображує художниця на своїх картинах? Які кольори використовує? Які почуття викликають у вас ці твори? Чому інтер’єр Сміт називають казковим?
Комунікативний практикум
- Хто ваш улюблений казковий герой? Де він мешкає? Опишіть помешкання свого улюбленого казкового героя.
Робота з текстами. Аудіювання
Текст 1
> Прослухайте уважно текст.
Над дверима висіла табличка, щоб усі знали, хто тут живе. На ній був такий напис: “КАРЛСОН, ЩО ЖИВЕ НА ДАХУ, НАЙКРАЩИЙ У СВІТІ КАРЛСОН”.
Карлсон відчинив навстіж двері й вигукнув:
– Прошу, любий Карлсоне… і ти, Малий, теж! – І перший заскочив до хатки.
Малий убіг слідом за ним. Він аж тремтів з цікавості.
У хатці було дуже затишно, це Малий відразу помітив. Крім дерев’яної канапи, там стояв ще столярний верстат, що водночас правив Карлсонові й за стіл, шафа, два стільці та коминок із залізними гратками. Там, певне, Карлсон варив собі їсти.
Але парових машин не видно було. Малий довго оглядався по кімнаті, проте не побачив їх і врешті спитав:
– А де ж твої парові машини?
– Мої парові машини… гм… вони всі вибухнули.
Малий знов оглянувся. На стіні біля шафи був пришпилений аркуш картону. В одному куточку на ньому справді був намальований півень – маленький, червоний півник. Решта картону була чиста.
– Картина називається “Дуже самітний півень”,- пояснив Карлсон (За А. Ліндгрен).
Бесіда за змістом почутого
> Що описано в тексті?
> Що вас вразило чи здивувало в помешканні Карлсона?
> Назвіть особливості опису як типу мовлення на прикладі мовленнєвих особливостей наведенного тексту.
Текст 2
> Прослухайте текст. Спробуйте відгадати, з якого твору цей уривок.
Жив-був під землею…
Нора починалася ідеально круглими, як ілюмінатор, дверима, викрашеними зеленою фарбою, з сяючою мідною ручкою точно посередині. Двері відчиняються всередину, у довгий коридор, схожий на залізничний, але тунель без гару й диму і також упорядкований: стіни там були обшиті панелями, підлога викладена плиткою й застелена килимом, уздовж стін стояли поліровані стільці, й повсюди прибиті гачечки для капелюшків та пальт, тому що господар нори дуже любив гостей (За Дж. Р. Толкіном).
Бесіда за змістом почутого
> Чиє помешкання описано в тексті?
> Які деталі інтер’єру є в описі?
> Назвіть особливості опису як типу мовлення на прикладі мовленнєвих особливостей цього тексту.
Лінгвістичне дослідження
> Спробуйте дати визначення опису як типу мовлення. Чим опис відрізняється від роздуму та розповіді?
> Які слова характерні для кожної структурної частин опису?
> Складіть орієнтовний план твору-опису кімнати.
Орієнтовний план
Розмір кімнати, стіни, вікно. Підлога, стіни, стеля. Меблі. Особливості, деталі інтер’єру. Чим мені подобається кімната? СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Усний твір-опис
> Складіть усний твір-опис класної кімнати.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Прослуховування й аналіз двох-трьох робіт.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Запишіть ключові слова, що ви вжили би, описуючи кімнату, у якій мешкаєте.
> Доберіть 2-3 прислів’я про значення домівки в житті людини.