Мета: ознайомити учнів із додаванням трицифрових чисел виду 520 + 340; формувати вміння розв’язувати розширені задачі на зведення до одиниці; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення; виховувати уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Завдання для допитливих (додаток)
– У якій країні з’явилися перші школи? Приклади розв’яжіть і відповідь знайдіть.
А) У Греції – 907;
Б) в Україні – 870;
В)
– Перші школи з’явилися в Єгипті приблизно 3-4 тис. років тому.
3. Математичний диктант
– Запишіть числа у вигляді суми розрядних доданків: 583; 699; 860; 907.
– Запишіть число, що передує кожному з чисел: 867; 499; 900.
– Запишіть наступне число, до числа 364; 159; 600.
– Запишіть цифрами числа: двісті вісімнадцять, сімсот сімдесят сім, триста сорок, п’ятсот чотири, триста чотирнадцять, триста.
Взаємоперевірка робіт.
4. Фронтальне опитування
– Які розряди має число 328?
– Що означають в записі числа 328 цифри 2; 8; З?
– Скільки всього в числі десятків?
– Скільки всього в числі одиниць?
– Яке найбільше число можна записати цими цифрами? (832)
– Яке найменше число можна записати цими цифрами? (238)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми розглянемо новий спосіб додавання трицифрових чисел. Продовжимо роботу над розв’язуванням розширеної задачі на зведення до одиниці.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Підготовча робота
– Як легко і швидко обчислити приклади?
400 + 50 + 300 + 20
30 + 60 + 500 + 200
– Який закон додавання використали?
– Який висновок можемо зробити? (Від перестановки доданків сума не змінюється.)
2. Пояснення нового матеріалу (с. 77, завдання 492)
– Щоб знайти суму чисел 520 і 340, треба кожне з чисел розкласти на розрядні доданки; сотні і десятки. Потім окремо додати сотні (500 + 300 = 800) і десятки (20 + 40 = 60). Додавши отримані числа (800 + 60 = 860), отримали відповідь.
Висновок. Сотні додають до сотень, десятки – до десятків. Знайдені результати додають.
3. Первинне закріплення
1) Усні обчислення (с. 77, завдання 493).
– Поясніть обчислення виразу.
2) Обчисліть приклади (с. 77, завдання 494).
Перший рядок – з коментуванням, другий – самостійно.
Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Розв’язування розширеної задачі на зведення до одиниці
Аналіз задачі за питаннями. Складання короткої умови у вигляді таблиці.
Парасольок за 1 день | Кількість днів | Усього парасольок |
? | 6 | 42 |
?, на 2 п. > | 3 | ? |
– За скільки днів у майстерні ремонтували 42 парасольки? (За 6 днів)
– Чи знаємо ми, скільки парасольок ремонтували за 1 день? (Ні)
– Як це дізнатися? (42: 6 = 7)
– На скільки парасольок більше почали ремонтувати в майстерні за 1 день? (На 2)
– Яке головне питання задачі?
Один учень працює біля дошки, розв’язує задачу з коментуванням.
Розв’язання
1) 42 : 6 = 7 (п.) – за 1 день ремонтували у майстерні
2) 7 + 2 = 9 (п.) – за 1 день стали ремонтувати в майстерні
3) 9 • 3 = 27 (п.)
Відповідь: 27 парасольок відремонтують у майстерні за 3 дні.
2. Творча робота над задачею (с. 77, завдання 497)
– Складіть задачу за поданим виразом.
420 + (420 – 210)
У магазин привезли 420 кг цибулі, а картоплі – на 210 кг менше. Скільки всього кілограмів овочів привезли в магазин?
3. Самостійна робота (с. 77, завдання 495)
– Розв’яжіть задачу, склавши до неї коротку умову.
Один учень працює за закритою дошкою.
Перевірка виконаної роботи.
Відповідь: 390 років живе липа.
4. Задача з логічним навантаженням (с. 77, завдання 498)
Щоб серед вийнятих кульок була хоча б одна біла кулька, треба зразу взяти з коробки 4 кульки.
Щоб серед вийнятих кульок були хоча б дві кульки одного кольору, треба зразу взяти з коробки 3 кульки.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа “Незакінчене речення”
– Сьогодні на уроці ми навчилися…
– Мені сподобалось…
– Я б хотів (ла)…
– А я зазнав труднощів під час…
– Знання мені знадобляться, щоб…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 77, завдання 499; 500.