Урок 51
Тема. Уживання прикметників у художніх творах та в науково-популярних текстах
Мета: вчити учнів розрізняти текст за їх стилістичними ознаками, правильно вживати прикметники у текстах згідно з їх метою; розвивати мовлення дітей, їх творчий потенціал; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Обладнання: картки із текстами, малюнок дятла.
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою 198
2. Робота із словниковим словом Гра “Умій слухати і чути”
Учитель чітко вимовляє групу словникових
Інженер, кілометр, фанера, фартух.
Держава, шеренга, океан, взимку, спочатку.
– Яке слово було новим?
– Яка в ньому “пастка”?
– Які ще слова пишуться за цим правилом?
– Запишіть слово у словнички.
3. Тест із взаємоперевіркою (з дошки)
I варіант
Утвори такі словосполучення з іменниками, щоб прикметники набули переносного значення.
Теплий, гострий, солодкий, чистий.
II варіант
Спиши, замість пропусків встав прикметники-антоніми.
Приголосні
Голосні у словах бувають __________________ та __________________.
Ріки бувають __________________ та __________________.
Зорі бувають __________________ та __________________.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
– У вас на партах лежать картки з текстами. Прочитайте їх, визначте тему й мету кожного.
КАЛИНА
Калина поширена в Україні. З її плодів виготовляють соки. Сік ягід калини поліпшує апетит. Плоди цієї рослини широко використовують і при лікуванні простудних захворювань.
КАЛИНА
Ми живемо в Україні і любимо її гарну і співучу мову, її прекрасних людей, її пишну природу. Наша земля красива і щедра. Росте і жито, і городина, цвітуть квіти. Але особливу любов викликає у нас калина. Росте вона по тінистих лісах, у солов’їних гаях і дібровах. Садять калину і біля хат, щоб весною білим пишним цвітом милувала, а взимку цілющими ягодами від застуди лікувала.
– Що ви можете розповісти про ці тексти?
III. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні ми розширимо свої уявлення про науково-популярні й художні тексти, а також поговоримо про вживання прикметників у різних типах тексту.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Колективна пошукова робота (за вправою 199)
Завдання 199 (1) виконати усно колективно.
Після цього – робота в групах.
– Хто більше знайде прикметників у тексті:
– Хто зумів знайти більшу кількість прикметників? Чому?
– Зробіть висновок про вживання прикметників у різних типах текстів.
2. Диференційоване завдання
Учні з недостатньою підготовкою виконують вправу 200.
Сильні учні готують вправу 203.
– Які доповнення можна внести до висновків, зроблених нами до вправи 199? (У художніх текстах прикметники вживаються як у прямому, так і в переносному значенні, а в науково – популярних – тільки у прямому.)
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота в парах (за вправою 202)
Один учень складає науково-популярний текст, а другий – художній, звертаючись у разі потреби до товариша.
– Хто склав художній текст? А який тип тексту, що його склав…? Доведіть.
2. Самостійна творча робота (вправа 204)
Перевірка – індивідуальне опитування.
VI. Підсумок уроку
1. Бесіда
– За чим ми сьогодні спостерігали?
– Що ми побачили?
– Що ми можемо розповісти про вживання прикметників у мові і різних типах тексту?
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VII. Домашнє завдання
Вправа 201.