ВИДИ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ: ПОСЛІДОВНИЙ, ПАРАЛЕЛЬНИЙ (ПРАКТИЧНО)

Мета:

    навчальна: ознайомити учнів із видами зв’язку речень у тексті; розвивальна: розвивати увагу, гнучке мислення; виховна: виховувати прагнення до досконалості в різних видах мовлення.

Внутрішньопредметні зв’язки: мова, мовлення, синтаксис, пунктуація.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, соціокультура.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Перевірка домашнього завдання Емоційне налаштування

на роботу на уроці

> Виразно прочитайте вірш. Визначте тему і основну думку.

ПРИЧАРОВАНА

Сквером жінка миловидна

Йде зі школи з дітками:

Східний тип (з обличчя видно),-

Порівнялись швидко ми.

Усміхається: – Так пряжить

Тижнями останніми,

Що мої малята кажуть:

Наче в Єревані ми!

Взагалі ми з Зангезура

Свій вірменський рід ведем.

В нас, як каже ваш Сосюра,

Щастя зоряний едем.

Що не слово, то такою

Мовою співучою!

Ідемо попід густою

Липою

квітучою:

– Як,- питаю,- ви, вірменка,

Нашу мову вивчили?

– А читаючи Шевченка!

Мабуть, це пришвидшило!

“Кобзаря” читала в вузі,

Час у ночі крадучи.

“Стажувалася” в бабусі

У селі Безрадичі.

Як співали молодички

“Продай, милий, сиві бички”,

Часом підпрягалася,-

Від душі сміялася…

– Що ж найперше стало вабить?

Є ж якась основина?

– Українська пісня, мабуть,-

Нею причарована!

Д. Білоус

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Співпраця вчителя і учнів

    Що нове в темі сьогоднішнього уроку? Про які види зв’язку речень у тексті сьогодні дізнаємось?

ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Аналіз текстів

> Прочитайте два тексти. У якому з них послідовний зв’язок речень, у якому – паралельний?

Текст 1

УЧИТЕЛЬ

Просте, звичайне слово, яке щодня повторюємо і ми, і наші діти. А скільки воно таїть у собі найкращих, незабутніх спогадів! Скільки пов’язано з ним вдячних перемог і звершень у кожної людини! Учитель навчив нас писати й читати перше слово – мама. Потім такі, як земля, сонце, народ, праця. І не тільки навчив писати й читати ці слова, а й допоміг збагнути їх глибинний зміст, прищепив нам відповідальність обов’язку, допоміг поступово знаходити своє місце в житті.

Ми тоді ще були дітьми і, може, не одразу розуміли всю велич першої науки в першого свого вчителя. Але минали роки, і кожен з нас усе більше й глибше усвідомлював велику ціну й коштовний скарб, що його нам дарував учитель у першій початковій школі. Учитель привчив нас, малих, не тільки до науки, а й до праці, вів до ясного світла, яке потім осявало нам усі шляхи й дороги в складному, але багатогранному житті (За В. Кучером).

Текст 2

РІДНА ЗЕМЛЯ

Надвечір сонце сідало за далекі темно-фіолетові горби. Високо над горбами стояло серпневе сонце. Дурманно пахтіли прив’ялі трави, квіти, верби, і тіло обняла млість, а ноги обважніли.

Юрко зупинився.

Перед ним глибокою балкою пророслась левада, а за нею темною зеленню лисніли картоплі. Перед левадою горби відійшли від річки, і над берегом послався невеликий, густо засвічений білою ромашкою луг. Юрко ніби вперше оце побачив свою землю в зеленому квітучому вінку, і стільки радості давала вона йому, стільки сили (В. Козаченко).

Робота з текстом

> Прочитайте текст. Що нового ви дізналися про синтаксичні одиниці?

В українській мові часто окремі речення (складні і прості) тісно пов’язуються між собою за змістом і будовою і складають одне синтаксичне ціле. Тоді в ньому ці речення зв’язані або паралельно, або ланцюжком. Наприклад: Вранці виплило сонечко на погідне небо оглянути, що зробила ніч з землею. Вітер стих, чистий свіжий сніг сріблом сяв під блакитним наметом неба. Земля наче вбралась на Різдво в білу сорочку (М. Коцюбинський).

У цьому тексті зв’язок речень паралельний. Події в ньому відбуваються одночасно.

Прочитайте другий текст. У ньому події розвиваються послідовно. Це ланцюжковий зв’язок речень у тексті.

Незабаром Хома з’явився на виклик. Він прибув не сам, а в супроводі цілого почту місцевих селян. Словаки вже запросто кликали його на ім’я, як свого односельчанина, і, розмахуючи руками, клялися, що обрали б Хому своїм приматором, якби він залишився тут (О. Гончар).

Робота за підручником (теоретична частина і вправа) ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Пояснювальний диктант із додатковим завданням

ШЕВЧЕНКО З НАМИ

Народна мудрість каже: розділена радість – подвійна радість. І якщо в твоєму домі щаслива подія, родичі, друзі, близькі й далекі сусіди йдуть до тебе, приносять добре слово, щирий дарунок, незрадливе тепло сердець.

Так було в останні дні травня, в урочисті святкові дні, коли український народ відзначав черговий ювілей свого славетного сина, одного з найгеніальніших поетів землі Тараса Григоровича Шевченка.

Це благородне високе почуття, що піднесеність душі й розуму по-братерському розділили представники літератури сорока трьох народів і народностей світу. Адже Шевченко творчістю своєю запалив яскраве сонце, а сонце не може належати одному народові. Воно світить для всіх (3 журналу).

> Який зв’язок речень у тексті? Поясніть розділові знаки, постановку яких ви вже вивчали.

Коментоване письмо

> Після запису визначте вид зв’язку речень у тексті.

А через усю Україну, посеред щедротних степів і ланів широкополих бандурно пливе Дніпро-Славутич, мов та оспівана народом голуба стрічка в русій косі, спадаюча аж до пояса,- історичний символ і образ України.

Люблю, нене, твою рахманну землю і стихію Чорного моря, яке котило краями гомін волі. Люблю твої веселі доли і засіяні верховини Карпат, що сягають зір, розлогі ниви і зажурені діброви, тихі, як молитва, озера і бистрії ріки, сиві міста і села в квітучих вінках садів, мову і пісні, що споконвіку живуть у серці твоєму, і людей – творців і мучеників твоєї вічності (Я. Гоян).

Пошукова робота

Підберіть текст із підручника будь-якого шкільного предмета. Визначте вид зв’язку речень у ньому.

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Творчий диктант

> Допишіть речення. Користуючись підручником, наведіть приклади.

Вид зв’язку речень у тексті буває…. 2. Послідовний – це коли…. 3. При паралельному зв’язку…. Робота з інтерактивною дошкою

> Прочитайте тексти і визначте в них вид зв’язку речень.

Текст 1

Українська мова мене не тільки вабить як письменника, вона дивує й захоплює. Перш за все вражає її синонімічне багатство, різноманітність діалектних форм, її ясна, повноголоса тонічність – її, одне слово, безмежність. Українська мова для мене – це море, в якого немає дна й берегів і яке настільки багатоманітне й невичерпне, що ніколи не встановити межі при пізнанні її феномена. Вона може звучати на найрізноманітніших регістрах: по-простацькому й найвишуканіше, нею легко віддавати найтонші настроєві гами, надається вона й до найповажнішого інтелектуального мислення й творення. В неї рухомий наголос і її важко ввібрати в канонічні форми граматичних догм, бо вона жива, мінлива, плинна і неодно – вимірна. Словниковий її запас так само незміренний. На її основі гарно творяться неологізми, бо вона не бажає носити на собі мундира канонічності, отже, має найбільшу перспективу розвитку в часі, вона натурально з’єднує в собі пласти архаїчні й модерні, вбирає в себе слова інтернаціональні, а водночас не тратить і множинності слів питомих. З нею просто й надійно, бо вона – душа моєї нації (В. Шевчук).

Текст 2

КВІТИ ВЕСНИ

Життя квітів починається з пролісків.

Пролісок – квітка ніжна, але смілива і нетерпляча. Сьогодні це біло-зеленаво-жовтуватий хвостик. Завтра це біло-зелена гостриця. Післязавтра це вже довгий зелений листок з тоненькою стрілкою всередині. Ще за день брунька на кінці стрілочки розквітає враз твердою білою кашицею. І квітів визорює так густо, що земля знову стає біла і зимна від рясного холодного цвіту.

І негайно ж заквітовує ряст. Це вже весна. Квіти рясту фіалкові – теплі і сонячні. І хоча тіло квітки ще тверде, напружене, готове до опертя холоду й негоді – її дух вже ніжний, теплий, весняний. Вона вже пахне.

Потім з’являється жовтий козелець. Це вже повна весна. Квітка гаряча, як сонце. Вона м’яка і ніжна.

І тоді рясно вибухає фіалковий цвіт. Густим килимом вкривають теплу землю фіалки. Вони пахнуть ніжно, радісно і хвилююче. Випростовує свої м’які волохаті пелюстки тихий сон. Стрімко зводяться легкі тремтливі дзвіночки. Все затоплює, все захоплює, все укриває невідступний швидкий барвінок (Ю. Смолич).

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Розмірковування над видами зв’язку речень у тексті

Який, на ваш погляд, вид зв’язку речень у тексті зустрічається частіше?

Рефлексія

Чи усвідомлено я сприймаю або створюю текст щодо видів зв’язку речень у ньому?

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

> Виконати вправу за підручником.

> Підібрати два тексти з різними видами зв’язку речень і записати.




ВИДИ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ: ПОСЛІДОВНИЙ, ПАРАЛЕЛЬНИЙ (ПРАКТИЧНО)