Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників чоловічого роду в давальному та місцевому відмінках однини; формувати вміння й навички доцільно використовувати у мовленні знання про правопис цих іменників у давальному та місцевому відмінках; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 137, с. 64)
Перевірка складених речень.
Гра “Сито”
– Випишіть іменники чоловічого
Лаком і фарбою
Пахне маляр.
Глиною – муляр,
Замазкою – скляр.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи кресляр –
Всі називають головною
Одну професію – школяр!
Взаємоперевірка робіт за орфографічним словником.
Каліграфічна хвилинка
– Запишіть каліграфічно.
І барвінком, і рутою,
І рястом квітчає
Весна землю, мов дівчину,
В зеленому гаю.
– Підкресліть іменники в орудному відмінку однини.
– Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.
–
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися. Знання цієї закономірності робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А розглянемо ми відмінювання іменників чоловічого роду – назв істот у давальному та місцевому відмінках однини.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Спостереження над мовним матеріалом (вправа 138, с. 64)
Розглядання таблиці
– На основі власних спостережень спробуйте з’ясувати, які закінчення мають іменники чоловічого роду – назв істот у давальному та місцевому відмінках однини.
Ознайомлення з правилом (с. 65) Первинне закріплення (вправа 139, с. 65)
- Читання слів “ланцюжком”. Вибіркове списування за завданням підручника.
Словникова скарбничка
Інженер – спеціаліст із вищою технічною освітою. Слово запозичене з французької мови, утворене від латинського слова engenium – здатність, винахідливість.
Інженер-механік. Інженер-електрик. Військовий інженер.
– Утворіть словосполучення.
(Розумний, грамотний, веселий, вимогливий, талановитий, ведучий, молодий, майбутній)
– Запишіть речення.
Мій тато працює інженером на заводі.
– Підкресліть головні і другорядні члени речення.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Виконання вправи 140 (с. 65)
- Ознайомлення з текстом, з’ясування значення невідомих слів. Списування другого абзацу з коментуванням.
Цікаво знати!
– Запишіть подані словосполучення у давальному відмінку однини. Зразок: тренер Федір Михайлович – тренерові Федору Михайловичу, тренеру Федорові Михайловичу; брат Ігор – брату Ігореві або братові Ігорю.
Учитель Дмитро Григорович – …
Добродій Іванюк – …
Брат Роман – …
Учень Петренко – …
Поет Іван Франко – …
Висновок. Якщо у мовленні збігаються два іменники чоловічого роду – назви істот у давальному та місцевому відмінках однини, їх слід уживати з різними закінченнями.
Гра “Редактор”
– Визначте групу іменників, що правильно вжиті у давальному відмінку однини.
А) Директорем, другом, князем;
Б) директореві, другу, князєві;
В) директорові, другові, князеві.
– Визначте групу іменників, що правильно вжиті у місцевому відмінку однини.
А) Хлопцем, каменем, батьком;
Б) на хлопцєві, на каменю, на батьку;
В) на хлопцеві, на камені, на батькові.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вчилися робити на уроці?
– Які закінчення мають іменники чоловічого роду в давальному та місцевому відмінках однини?
– Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?
– Як училися їх долати?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 141 (с. 65).