Мета: формувати вміння учнів визначати під час виконання навчальних вправ відмінки прикметників за відмінками іменників; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати працелюбність.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.
І щоб не було мороки,
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
КА НА ЛИ
– Спробуйте тепер з цих складів
– Пригадайте, яке прислів’я ми вивчали про калину?
Без верби й калини нема України.
– Доберіть прикметники до іменників верба, калина.
2. Словниковий диктант
Телефон, трамвай, тролейбус, інженер, механік, океан, портрет.
– За вибором з одним зі словникових слів складіть речення, використовуючи прикметники.
3. Самостійна робота
– Спишіть текст, вставляючи у дужках потрібні закінчення.
– Підкресліть прикметники, виділіть в них закінчення.
– Визначте їх рід, число, відмінок.
Втомлен… мати спочиває на порозі. Крізь прочинен…
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що відмінок прикметників можна визначити не лише за закінченням прикметника, але й за відмінком іменника, з яким він зв’язаний.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ознайомлення з алгоритмом визначення відмінка прикметника
Алгоритм
– З’ясуй, від якого іменника залежить прикметник.
– Визнач відмінок іменника, від якого залежить прикметник.
– Пам’ятаючи, що прикметник завжди стоїть у тому самому відмінку, що й іменник, від якого він залежить, визнач відмінок прикметника.
2. Тренувальна вправа
– Спишіть, добираючи до виділених іменників прикметники.
– Користуючись алгоритмом, визначте відмінок прикметників.
Ми поїхали на луг по (яке?)… сіно. | Ясний |
У (якому?) … лісі було тихо. | Свіжий |
Туристи відпочивали під (яким?)… дубом. | Сосновий |
Земля зігрівається (яким?)… сонцем. | Пухнастий |
На (якому?)… небі з’явилися хмарки. | Могутній |
Сосни вкрилися (яким?)… снігом. | Весняний |
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками
– Відгадайте загадки. Відповіді запишіть.
– Підкресліть у тексті прикметники разом з іменниками, до яких вони належать.
– Визначте відмінок.
1 варіант
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає,
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто, оченята…
Хто це? Спробуй відгадати!
2 варіант
Що за дивна птиця?
Світла денного боїться…
Дзьоб крючком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
Ху-ху-ху! – кричить вона.
Відгадали? Ні?
2. Творча робота
– З поданих словосполучень утворіть прикметники за зразком.
Зразок: минулий рік – минулорічний.
Багато років – …
Каре око -….
П’ятий поверх – …
Легке крило-…
Світле волосся – …
Прудка нога – …
3. Поетична хвилинка
– Прослухайте запис “Пісні про рушник” на слова А. Малишка.
– Спробуйте з пам’яті вставити пропущені прикметники.
… (Рідна) мати моя, ти ночей не доспала,
І водила мене у поля край села,
І в дорогу… (далеку) ти мене на зорі проводжала,
І рушник… (вишиваний) на щастя дала.
Хай на ньому цвіте… (росяниста) доріжка,
І… (зелені) луги, й… (солов’їні) гаї,
І твоя… (материнська)… (ласкава) усмішка,
І… (засмучені) очі… (хороші) твої.
Учням, які потребують допомоги, учитель може роздати картки-підказки.
Слова для довідок: рідна, далекий, вишиваний, росяниста, зелений, солов’їний, материнська, ласкава, засмучений, хороший.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Від чого залежить відмінок прикметника?
– Як визначити відмінок прикметників?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ