ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ ВІДМІНКА ПРИКМЕТНИКІВ У РЕЧЕННІ

Мета: формувати вміння учнів визначати під час виконання навчальних вправ відмінки прикметників за відмінками іменників; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати працелюбність.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

КА НА ЛИ

– Спробуйте тепер з цих складів

скласти слово. (Калина)

– Пригадайте, яке прислів’я ми вивчали про калину?

Без верби й калини нема України.

– Доберіть прикметники до іменників верба, калина.

2. Словниковий диктант

Телефон, трамвай, тролейбус, інженер, механік, океан, портрет.

– За вибором з одним зі словникових слів складіть речення, використовуючи прикметники.

3. Самостійна робота

– Спишіть текст, вставляючи у дужках потрібні закінчення.

– Підкресліть прикметники, виділіть в них закінчення.

– Визначте їх рід, число, відмінок.

Втомлен… мати спочиває на порозі. Крізь прочинен…

вікно доноситься тих… мелодія. Аж раптом чую знайом… мамин голос.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що відмінок прикметників можна визначити не лише за закінченням прикметника, але й за відмінком іменника, з яким він зв’язаний.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознайомлення з алгоритмом визначення відмінка прикметника

Алгоритм

– З’ясуй, від якого іменника залежить прикметник.

– Визнач відмінок іменника, від якого залежить прикметник.

– Пам’ятаючи, що прикметник завжди стоїть у тому самому відмінку, що й іменник, від якого він залежить, визнач відмінок прикметника.

2. Тренувальна вправа

– Спишіть, добираючи до виділених іменників прикметники.

– Користуючись алгоритмом, визначте відмінок прикметників.

Ми поїхали на луг по (яке?)… сіно.

Ясний

У (якому?) … лісі було тихо.

Свіжий

Туристи відпочивали під (яким?)… дубом.

Сосновий

Земля зігрівається (яким?)… сонцем.

Пухнастий

На (якому?)… небі з’явилися хмарки.

Могутній

Сосни вкрилися (яким?)… снігом.

Весняний

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над загадками

– Відгадайте загадки. Відповіді запишіть.

– Підкресліть у тексті прикметники разом з іменниками, до яких вони належать.

– Визначте відмінок.

1 варіант

Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає,

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Як намисто, оченята…

Хто це? Спробуй відгадати!

2 варіант

Що за дивна птиця?

Світла денного боїться…

Дзьоб крючком, великі очі,

І не спиться їй щоночі.

Ху-ху-ху! – кричить вона.

Відгадали? Ні?

2. Творча робота

– З поданих словосполучень утворіть прикметники за зразком.

Зразок: минулий рік – минулорічний.

Багато років – …

Каре око -….

П’ятий поверх – …

Легке крило-…

Світле волосся – …

Прудка нога – …

3. Поетична хвилинка

– Прослухайте запис “Пісні про рушник” на слова А. Малишка.

– Спробуйте з пам’яті вставити пропущені прикметники.

… (Рідна) мати моя, ти ночей не доспала,

І водила мене у поля край села,

І в дорогу… (далеку) ти мене на зорі проводжала,

І рушник… (вишиваний) на щастя дала.

Хай на ньому цвіте… (росяниста) доріжка,

І… (зелені) луги, й… (солов’їні) гаї,

І твоя… (материнська)… (ласкава) усмішка,

І… (засмучені) очі… (хороші) твої.

Учням, які потребують допомоги, учитель може роздати картки-підказки.

Слова для довідок: рідна, далекий, вишиваний, росяниста, зелений, солов’їний, материнська, ласкава, засмучений, хороший.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Від чого залежить відмінок прикметника?

– Як визначити відмінок прикметників?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ ВІДМІНКА ПРИКМЕТНИКІВ У РЕЧЕННІ - Плани-конспекти уроків по українській мові


ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ ВІДМІНКА ПРИКМЕТНИКІВ У РЕЧЕННІ