Урок № 5 1
Тема. Вступ. Випадкові, достовірні та неможливі події
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст таких понять, як теорія ймовірностей, випадкова, достовірна, неможлива події; навчитися класифікувати події за ступенем ймовірності того, що вони відбудуться.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
@ Оскільки матеріал цього розділу курсу математики 6 класу є дуже специфічним і не всі учні готові до його сприйняття, на уроці вчителеві слід зробити якомога більше для усвідомлення
1. Випадкові досліди в нашому повсякденному житті. Приклади таких дослідів.
2. Розділ математики, що вивчає випадкові досліди, – теорія ймовірностей (можна навести невеличку історичну довідку).
3. Супутні до теорії ймовірностей – комбінаторика і статистика.
4. Митці про випадковість в нашому житті.
II. Формування нових знань
@ Основний
Наприклад, як ви відповідатимете на запитання:
1. Чи викличуть вас завтра на уроці історії?
2. Чи піде до вечора дощ?
3. Чи виграє у черговому футбольному матчі команда, за яку ви вболіваєте?
4. Чи можна вийняти з мішечка з білими кульками чорну кульку? і т. ін.
Очевидно, що на більшість запитань ви дали відповідь: “може бути” або “можливо, так”, або “мабуть, ні”, тобто події, про які йде мова можуть відбутися або не відбутися, на відміну від подій, які:
А) завжди відбуваються – достовірні події;
Б) ніколи не відбуваються – неможливі події;
В) події, що можуть відбутися за певних умов або не відбутися, називаються випадковими подіями.
Отже, в теорії ймовірностей ми маємо справу з трьома видами подій:
А) достовірні; б) неможливі; в) випадкові.
Тому наше завдання – навчитися їх розрізняти.
III. Засвоєння вмінь
І рівень
Усні вправи
1. У скриньці лежать 2 білих, 2 чорних і 2 червоних кульки. Чи можна вийняти кулі всіх трьох кольорів, якщо: а) вийняти одну чи дві кульки; б) вийняти 5 чи 6 кульок; в) вийняти 3 чи 4 кулі?
Дайте відповідь, використовуючи слова “так точно”, “ні, потім”, “можливо, так” або “ні”.
Які види подій відтворені в питаннях а), б), в)?
II рівень
Письмові вправи
1. Які з наступних подій є випадковими, достовірними, неможливими?
А) Песик говорить людським голосом;
Б) потяг на станцію прибув за розкладом;
В) у Харкові опівночі світить сонце;
Г) у Донецьку опівдні світло;
Д) вода при 100?С кипить;
Є) після літа настає весна.
2. Чотири хлопчики ловили рибу, і всі разом піймали сім окунів. Жодний хлопчик не піймав більше ніж два окуні.
А) Чи є серед рибалок хоча б один, хто не впіймав жодного окуня?
Б) Чи є серед рибалок хоча б один, хто піймав трьох окунів?
В) Чи є серед рибалок троє, які впіймали по два окуні?
Г) Чи є серед рибалок двоє, які впіймали по одному окуню?
Які з наведених подій є випадковими? достовірними? неможливими?
3. Чи можна стверджувати, що в класі напевно знайдуться хоча б два учні з однаковими датами народження, якщо в школі: а) 320 учнів: б) 500 учнів?
4. Із 17 троянд, 8 волошок і 9 ромашок складено букет. Чи є в цьому букеті троянди, якщо букет містить: а) 17 квіток; б) 20 квіток?
@ (У задачах 3 і 4 треба акцентувати увагу на тому, що в разі запитання, яке містить слова “точно”, “напевно”, маємо на увазі, що нас запитують, чи є названі події достовірними, чи випадковими, чи неможливими.)
IV. Підсумки уроку
Тест
У мішку 7 червоних яблук і 10 зелених. З нього навмання витягли 7 яблук. Серед них:
А) обов’язково є червоне яблуко;
Б) обов’язково є зелене яблуко;
В) може бути зелене яблуко;
Г) не може бути червоного яблука;
Д) може бути жовте яблуко.
V. Домашнє завдання
1. Навести по 3 приклади: а) достовірних подій; б) неможливих подій; в) випадкових подій.
2. Чи можна стверджувати, що в класі напевно знайдеться хоча б два учні, прізвища яких починаються з однієї і тієї самої літери, якщо в класі: а) 23 учні; б) 35 учнів?
3. У мішку 7 червоних яблук і 10 зелених. Щоб серед вийнятих яблук обов’язково було принаймні одне зелене, досить узяти…
A) 5 яблук; б) 6 яблук; в) 7 яблук; г) 8 яблук.
4. Чи буде нинішній рік у Харківській області врожайним?
Яку із наведених відповідей ви вважаєте правильною?
А) Напевно так;
Б) у жодному разі;
В) можливо, так – можливо ні;
Г) жодна з відповідей а) – в) не правильна.