Мета: формувати уміння розв’язувати задачі, в яких описується процес руху тіла
Дидактичні задачі. Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати поняття швидкості руху тіла; формули швидкості, пройденого шляху та часу; уміння застосовувати формули при розв’язуванні простих задач. Актуалізувати знання правил множення та ділення з числами 0 та 1, ділення рівних чисел; вдосконалювати уміння знаходити значення виразів на кілька дій, обчислювальні навички. Розвивати уміння знаходити розв’язок нерівності;
Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів при розв’язуванні задач, що описують процес руху тіла способом відношень; під час відновлення розв’язання; при розв’язуванні задачі з логічним навантаженням.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Розкажіть, на чому вам доводилось долати шлях? Коли ви помічали, що рухалися швидше? Уявіть, що треба переміститися з одного міста в інше. Який транспортний засіб
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
1. Усна лічба.
Завдання №1 виконується учнями самостійно.
2. Актуалізація поняття швидкості.
Завдання №2, 3 виконуються колективно.
За потреби вчитель може скласти самостійно аналогічні завдання.
3. Усне опитування.
Аналогічно до уроку №56. Додатково: пригадати правило знаходження швидкості руху (подоланого шляху; часу руху) та записати відповідну формулу.
4. Математичний диктант.
Завдання № 1 із робочого зошита.
ІУ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Вдосконалення уміння розв’язувати прості задачі з величинами швидкість руху, час руху та подоланий шлях.
Завдання № 4 виконується учнями самостійно.
Завдання № 5 виконується колективно.
Задачу 1 учні розв’язують усно. Зіставляючи задачу 2 із задачею 1, учні з’ясовують, що змінився час руху – не 2 години, а 15 хвилин; між тим швидкість подана у км за годину. Розглядаємо спосіб міркування, поданий у підручнику. Підсумовуємо: 1) пригадуємо швидкість – це шлях, який долає тіло за 1 годину, отже лижник щогодини долає по 16 км; 2) з’ясовуємо, у скільки разів даний час менший за 1 годину, робимо висновок, що у стільки ж разів лижник подолає менший шлях; 3) відповідаємо на запитання задачі. Отже, цю задачу ми розв’язали, застосувавши спосіб відношень.
Для учнів з високими пізнавальними потребами і можливостями пропонуємо завдання №6.
2. Вдосконалення обчислювальних навичок.
Завдання №2 із робочого зошита виконується учнями самостійно.
Завдання №7 виконується учнями з коментарем.
Для знаходження значення першого виразу достатньо обчислити лише значення різниці , оскільки при діленні одержаного числа на 1 буде 1; щодо добутку , то у дужках одержимо нуль, тому немає сенсу виконувати множення – при множенні на нуль одержуємо нуль.
Знаходження значення виразу зводиться до обчислення різниці чисел 920764 та 517039, оскільки при множенні на 1 одержимо те саме число 920764, а при діленні рівних чисел одержимо 1, яку помножимо на 517039 і одержимо те саме число.
3. Вдосконалення вміння розв’язувати рівняння.
Завдання №10 виконується у групах або парах із подальшою взаємоперевіркою. Пропонуємо учням випробувати різні цифри у рівняннях. Насамкінець можна з’ясувати, скільки таких цифр може бути.
4. Розвиток варіативного мислення учнів.
Завдання № 11 виконується колективно.
Перші два стовпчики, взагалі не мають викликати труднощів. Продемонструємо розв’язки двох останніх завдань.
|
|
|
|
|
|
|
5. Розвиток логічного мислення учнів.
Завдання №12 виконується колективно.
І спосіб
Припустимо, що в усіх тварин було по 2 ноги.
1) 2 * 35 = 70 ( ніг) всього було б, якби в усіх тварин було по 2 ноги.
2) 94 – 70 = 24 ( ніг) на стільки ніг більше у комах, ніж ми передбачили.
3) 4 – 2 = 2 ( ноги) на стільки більше ніг у кролика, ніж у фазана.
4) 24 : 2 = 12 – стільки кроликів.
5) 35 – 12 = 23 фазани.
П спосіб:
Можна розпочати міркування з передбачення, що усі тварини мали по 4 ноги:
1) 4 * 35 = 140 ( ніг) всього, якби всі тварини мали по 4 ноги.
2) 140 – 94 = 46( ніг) зайві
3) 4 – 2 = 2 ( ноги) на стільки менше ніг у фазана, ніж у кролика.
4) 46 : 2 = 23 – стільки фазанів.
5) 35 – 23 = 12 кроликів.
Відповідь: в клітці було 12 кроликів і 23 фазани.
Перевірка:
12 + 23 = 35 (кроликів і фазанів) 4* 12+2* 23 =94 (ноги).
УІІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ
Завдання №8 – знайти хоча б один розв’язок нерівності за бажанням використовуючи раціональний спосіб добору розв’язки нерівності зі змінної (зведення до рівняння). №9 – розв’язати рівняння; додатково можна знайти суму їх коренів – розв’язків.
УІІІ. ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Що у своїй роботі вас потішило? Чим ви стурбовані? Які завдання ви могли б пояснити іншим учням? Які завдання видалися цікавими? Які були складними?