Тема. Займенники третьої особи однини і множини. (Вправи 307-311).
Мета. Вчити розпізнавати займенники третьої особи однини і множини, змінювати їх за відмінками і вживати в усному і писемному мовленні, показати особливість написання займенників третьої особи після прийменників.
Розвивати вміння співвідносити вже отримані навички з тими, які на цьому етапі навчання нові.
Виховувати самостійність.
Обладнання: різні краєвиди України, таблиця відмінювання займенників 3-ї особи, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
А) Учні читають речення і називають відмінок займенника.
Б) Діти об’єднуються у групи (кількість груп визначається кількістю учнів, що написали листи). Учень читає лист, учасники групи записують відповіді на питання (за браком часу відповіді можуть бути й усними):
– До кого написав однокласник листа?
– Як він у листі звертається до адресата?
– Які розділові знаки використовують при звертанні? (Мій однокласник Олесь
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Любіть Україну, як сонце, любіть!” (Володимир Сосюра).
2. Проблемна ситуація.
– Прочитайте вірш Володимира Сосюри із вправи 307 та випишіть із нього всі особові займенники. (Ти, ми, його.)
– Визначте їх особу, число і відмінок.
– Як автор називає у цих поетичних рядках життя? (Солодкий дивний світ.)
– Підберіть свої образи життя. Запишіть: “Життя – це…”.
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 308).
– Вітер, сонце, трави, води – що це для людини?
– Який ще образ можна підібрати?
– Каліграфічно спишіть речення.
4. Опрацювання нового матеріалу.
– Замініть займенниками такі слова: Україна, сонце, вітер, трави. (Вона, воно, він, вони.)
– До якої особи вони належать?
– Розгляньте таблицю відмінювання займенників 3-ї особи (с. 141).
– Зіставте займенники у родовому та знахідному відмінках. Чим відрізняється написання цих займенників з прийменниками і без них?
– Звірте свої висновки з правилом на с. 142.
– Вставте займенник він у потрібних відмінкових формах у текст вправи 310 та запишіть утворений текст.
IV. Фізкультхвилинка.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?