Мета: ознайомити учнів з вимовою і правописом іменників жіночого роду на – а, – я в орудному відмінку однини; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення школярів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось і знов дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей скликає,
Щоб успішно нового вчить.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 62)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ
– Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом закінчень іменників жіночого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо зрозуміти і запам’ятати особливості закінчень таких іменників, щоб завжди писати грамотно.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Спостереження за мовним матеріалом (вправа 126, с. 59)
– Об’єднайтеся в групи, розгляньте уважно таблицю.
– Які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку?
– Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи та спробуйте пояснити, чому закінчення у них різне.
Складання
– Побудуємо схему-опору, яка допоможе краще засвоїти правильне написання закінчень іменників жіночого роду на – а, – я в орудному відмінку однини.
Ознайомлення з правилом (с. 60) Первинне закріплення (вправа 127, с. 60)
- Утворення словосполучень. Списування з граматичним завданням.
Словникова скарбничка
– Поясніть значення слова орудувати.
– Як ви розумієте значення слова чернетка? Чернетка – чорновий текст, рукопис.
Вправа “Розвідник”
– Вилучте із запису назви навчальних речей.
ЧЕПЕНАЛРНЕРУЧКАТЗОШИТКА
– Відгадайте слово за номерами букв в алфавіті.
23, 7, 16, 7, 4, 21, 1, 17, 1 (Телеграма)
Телеграма – 1) Повідомлення, що передається телеграфом. 2) Бланк із таким повідомленням.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Гра “Учитель”
– Підкресліть помилки. Виправте їх.
Мовою | Музикою | Скрипкою |
Пшеницею | Черешнєю | Яблунєю |
Душою | Тишою | Вежою |
Кашею | Водою | Їжею |
Самостійна робота за вправою 128 (с. 60)
Учні списують перший абзац, ставлячи іменники, подані у дужках, в орудний відмінок однини.
Робота в парах
– Прочитайте діалог із вправи 128.
– Що на увазі мала мама?
– Які фразеологізми вживає автор у тексті? Прочитайте їх.
Поетична хвилинка
– Вставте пропущені закінчення.
Хай іменник візьме – ею за потребою своєю.
Отже, груш.. смачнішою а задач.. складнішою, ну, а вдач.. ледачою, як і каш.. гарячою.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
– З яким настроєм завершуєте урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 129 (с. 61); вивчити правило с. 60.