АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ МНОЖЕННЯ ТА ДІЛЕННЯ (продовження)
Урок 86. ЗАКРІПЛЕННЯ ТАБЛИЦІ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 5. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА ЗБІЛЬШЕННЯ І ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЛА У ДЕКІЛЬКА РАЗІВ
Мета: вправляти учнів у застосуванні таблиці множення числа 5, розв’язуванні задач на збільшення і зменшення числа у декілька разів; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати; виховувати почуття взаємодопомоги.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 102, завдання 666; 667)
Завдання
– Скільки дівчаток у шаховому гуртку?
Завдання 667
– Прочитайте вирази та їх значення.
2. Усна лічба
1) Гра “Хто швидший?”
На дошці прикріплений круг з цифрами. Завдання: збільшити (чи зменшити) ці числа у декілька разів. Діти записують відповіді в зошиті. Проводиться перевірка (учень, що впорався із завданням першим, читає відповіді, решта перевіряють свої записи).
2) Гра “Склади приклад”.
Даються числа, наприклад: 5; 8; 12; 18; 24. Завдання: скласти різні приклади на табличне множення і ділення з цими відповідями.
3) Обчислення значень виразів.
3. Хвилинка каліграфії
– Установіть закономірність і запишіть числа, вставляючи пропущені.
10; 8; 6; 4; 2; ….
25; 20; 15; 10; …; 0.
10; 13; 16; …; 22; ….
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми повторимо таблицю множення числа 5.
IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 102-103)
Завдання 668. Усне виконання завдання Учні добирають потрібні числа.
Завдання 669
Учні складають план розв’язання задачі:
1) Скільки йоржів упіймав рибалка?
2) Скільки всього рибин упіймав рибалка?
Завдання 670*
– Сума двох чисел 18. Якщо одне з них збільшити на 4, а друге зменшити на 4, то дістанемо рівні між собою числа. Знайди вихідні доданки. (4 + 4 = 8; 18 – 8 = 10; 10 : 2 = 5; 18 – 5= 13; числа 5 і 13)
Завдання 671. Колективне опрацювання матеріалу
Учні читають висловлення, складені за малюнками, і відповідають на запитання:
– Скільки жовтих черешень на кожному малюнку? Скільки всього черешень на кожному малюнку?
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Порівняння задач
Задача. Зошит коштує 6 грн, а альбом – у 4 рази дорожчий. Скільки коштує альбом?
Короткий запис: 6 грн, в 4 рази дорожче, ? грн.
– Яка ціна зошита?
– Ціна альбому?
– Що це означає? (Замість 1 альбому можна купити 4 зошити.)
– Як знайти вартість 4-х зошитів?
6 • 4 = 24 (грн)
Обернена задача. Якщо альбом у 4 рази дорожче, то зошит – ? (У 4 рази дешевше.)
Короткий запис: ? грн, в 4 рази дешевше, 24 грн.
– У скільки разів зошит дешевший за альбом?
– 24 грн – що означає це число? (Ціна альбому.)
– Що потрібно дізнатися? (Ціну зошита.)
– За що заплатили менше?
– У попередній задачі ми виконали множення і знайшли ціну альбому, оскільки за нього заплатили більше, ніж за зошит. А за зошит сплатили в 4 рази менше.
– Якою дією знайдемо ціну зошита?
24 : 4 = 6 (грн)
– Порівняємо умови, розв’язання задач. У прямій задачі була дана ціна зошита. Що треба було знайти? (Ціну альбому.)
– А в оберненій задачі? (Навпаки.)
– Яке число входило в умову обох задач? (У 4 рази.)
– У чому різниця між задачами? (У 4 рази дорожче – заплатили більше – дія множення; в 4 рази дешевше – заплатили менше – дія ділення,.)
– Яка із задач на збільшення числа, яка – на зменшення?
Висновок: дорожче в а разів > помножити на а, дешевше в а разів > поділити на а.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 103, завдання 672; 673.