Мета: вчити учнів відмінювати прикметники у множині; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 227, с. 100)
2. Робота над прислів’ями
– Прочитайте, поясніть зміст. Прикметники у називному відмінку множини спишіть разом з іменниками, від яких вони залежать. Придумайте і запишіть
1) Неправдиві слова височини не досягнуть. 2) Найкращі думки завжди приходять після діла. 3) Добрі діти доброго слова послухають. 4) Загоюються й тяжкі рани, не забувається слово погане.
3. Словникова робота
Футбол, футболіст
Футбол – спортивна гра, у якій гравці кожної з двох команд, б’ючи м’яч ногами, головою або тулубом, намагаються провести його у воротасупротивника якомога більше разів.
– Забив я у ворота гол,
Граю з хлопцями в… (футбол).
– Складіть словосполучення іменників футбол
4. Хвилинка каліграфії
Фф фт фу фб фл фу фі
Футбол, футболіст, футболити, футбольний, футболка
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви вдосконалите вміння відмінювати прикметники у множині.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (вправи228-230, с. 101)
2. Фізкультхвилинка
3. Тренувальні вправи
1. Запишіть словосполучення у множині. Виділіть закінчення прикметників. Козацька шабля, білий сарафан, кращий читач, давній слов’янин, чудовий
Орнамент, родинне гніздо.
2. Змініть словосполучення “іменник + іменник” на “прикметник + іменник” за зразком.
Зразок: будинки з каменю – кам’яні будинки.
Стільці з дерева –
Хустини з шовку –
Озера в горах –
Рушники з льону –
Горщики з глини –
Складіть і запишіть речення з одним із утворених словосполучень. Встановіть зв’язок слів у ньому.
3. Поширте речення прикметниками.
Діти збирають листя.
Хмари пливуть у небі.
Дощі йдуть у місті.
4. Запишіть словосполучення у зазначених відмінках.
Колискові пісні – у Д. в.
Літні ночі – в Ор. в.
Соснові ліси – у Р. в.
5. Складіть речення з поданих слів.
Мохнаті, у, ковдрах, спокійно, сосни і ялини, пухових, дрімають. Розберіть прикметники як частину мови.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого навчилися на уроці?
– Що сподобалося?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 231 (с. 102).
ДОДАТОК ДО УРОКУ 64
Робота довідкового бюро (розповіді учнів)
– Прикрашання ялинки у наших будинках увійшло у звичай 150 років тому.
– А знаєте, навіщо запускають феєрверки на Новий рік? Це теж цікавий факт, а вся справа в тому, що раніше вірили, що галас і вогонь, який створює феєрверк, відлякує злих духів і привидів.
– Перша електрична гірлянда була запалена у 1895 році в Америці.
– Південній півкулі не пощастило щодо новорічної атмосфери, оскільки Новий рік у них припадає на середину літа, і вони замість сосен і ялинок наряджають евкаліпти.
– Традиція залишати подарунки під новорічною ялинкою з’явилася ще у XVIII столітті і збереглася донині.