Мета: закріплювати вміння учнів змінювати у процесі словозміни іменників приголосні [г], [к], [х] перед – і на м’які [з’], [ц’], [с’], відображати ці звукові явища на письмі; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Встали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 150, с. 69)
Учні зачитують складені речення.
– Назвіть
Каліграфічна хвилинка
Пп пр пд пв лвр луч іл іч
Попереду праворуч ліворуч
Добра слава мовчить, а лиха попереду біжить.
– Замініть одним словом.
З правого боку – … (праворуч). З лівого боку – … (ліворуч).
Гра “Редактор”
– Прочитайте. Слова, подані у дужках, запишіть у потрібному відмінку.
– Надпишіть рід, відмінок цих іменників.
На ткацькій (фабрика) нитки перетворюють на тканину, а на швейній – шиють одяг. Лариса чудово грає на (скрипка). Годівничку діти повісили на нижній (гілка). Мама
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота за вправою 151 (с. 69)
- Ознайомлення учнів з текстом. Списування тексту з коментуванням правопису слів, поданих у дужках.
Вибіркове списування за вправою 152 (с. 69)
Слуга – слузі, аптека – аптеці, дорога – дорозі, муха – мусі, вухо – вусі, око – оці.
Варіант 1. Складіть і запишіть речення з іменником дорога.
Варіант 2. Складіть і запишіть речення з іменником мудрість.
Робота над фразеологізмами (вправа 153, с. 70)
Учні читають фразеологізми та пояснюють їх значення.
Давати зелену вулицю – без перешкод пропускати що-небудь.
Крутитися, як муха в окропі – бути дуже зайнятим, заклопотаним.
І вухом не веде – не звертати жодної уваги.
Шукати голку в сіні – шукати те, що неможливо знайти.
Потрібен, як собаці п’ята нога – щось зайве.
Ховати голову в пісок – уникати небезпеки, тікати від неї.
– Назвіть іменники, у яких відбувається чергування приголосних у кінці основи.
– Випишіть фразеологізми з цими іменниками.
(Крутитися, як муха в окропі; і вухом не веде; шукати голку в сіні; потрібен, як собаці п’ята нога.)
Фізкультхвилинка
Осінній дощик крапотить,
Листок від холоду тремтить.
Краплина вдарила важка
І відірвала геть листка.
І закружлявся він в падінні.
Оглянув барви всі осінні,
Над ставом трішки покружляв –
Де впасти, місце вибирав.
Та часу мало мав листок,
То й ліг в травичку під дубок.
Лежать там буде до весни
І бачити солодкі сни.
Гра “Хто швидше?”
– Вставте пропущені букви.
У ву..і, в моло..і, на яблу..і, на поро..і, у кожу..і, у барло..і, на лу..і.
Самостійна робота
– Спишіть речення, розкриваючи дужки.
– Виділіть закінчення. Поясніть їх правопис.
За (гай) в’ється річечка.
Під (кущ) сидів їжак.
На полі пахло (чебрець) та (полин).
Ластівка низько літає перед (дощ).
Вранці всі дерева були вкриті (іній).
Гра “Утвори нове слово”
Зразок: М’ясо – рубати – м’ясорубка.
Хліб – різати – …
Сіно – косити – …
Мило – варити – …
Миша – ловити – …
Перо – чистити – …
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що повторили на уроці?
– Де стануть у пригоді знання про зміну приголосних перед закінченням – і в іменниках різного роду?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 154 (с. 70).