Тема. Запис дробів. Знаходження дробу від числа. Розв’язування задач (№№ 770-776).
Мета. Ознайомити учнів із знаходженням дробу від числа у випадку, коли чисельник відмінний від одиниці; вчити розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа; закріплювати вміння учнів записувати та читати дроби.
Обладнання. Таблиця “Знаходження дробу від числа”; картки для опитування; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
Учні обмінюються зошитами і здійснюють взаємоперевірку
2. Усні обчислення.
А) Вправа № 770.
Учні читають дроби і пояснюють, як їх утворено.
Б) Математичний диктант.
Учні записують тільки результати обчислень.
– Знайдіть від 320; 100. (80; 25)
– Чому дорівнює год; від 2 хв. (20 хв; 40 хв)
– Знайдіть число, якщо: його дорівнює 90: його дорівнює 40. (270; 320)
– Від числа 500 відніміть . (400)
В)* Задача.
За першу годину турист пройшов всієї
3. Завдання для опитування.
1) 3 одного автовокзалу вирушили у протилежних напрямках 2 автобуси. Яка відстань буде між ними через 5 год, якщо швидкість першого автобуса 60 км/год, а другого – 70 км/год? (650 км)
2) Знайти у від 14220. (= 2844)
Картки для опитування.
№ 1
1) Два автомобілі виїхали одночасно назустріч один одному з двох міст, відстань між якими 450 км. і зустрілися через 5 год. Один автомобіль рухався зі швидкістю 40 км/год. З якою швидкістю рухався другий автомобіль? (50 км/год)
2) Знайди від 8020. (= 2005)
№ 2
1) Із Києва і Тернополя одночасно назустріч один одному виїхали 2 автобуси. Перший автобус їхав зі швидкістю 60 км/год, а другий – 52 км/год. Через 5 год вони зустрілися. Яка відстань між містами? (560 км.)
2) Знайди від 72060. (= 12010)
Фізкультхвилинка.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча робота за № 772.
2. Пояснення нового матеріалу.
На дошці таблиця “Знаходження дробу від числа”.
– Довжина відрізка 12 см. Щоб знайти цього відрізка, спочатку знайдемо . Скільки сантиметрів має відрізка? (12 : 4 = 3 (см).)
Як знайти відрізка? (Треба 3 см взята 3 рази: 3 • 3 = 9 (см).)
Отже, від 12 см дорівнює 9 см.
Запис: 12 : 4 • 3 = 9 (см).
3. Первинне закріплення вивченого.
А) Вправа № 773.
Б) Виконання завдання № 774 (з коментуванням).
В) Вивчення правила на с. 127.
III. Розвиток математичних знань.
1. Дії з іменованими числами.
4 т + 16 т 1 ц : 7 (= 63 ц)
14 м 5 см + 2 м 08 см • 5 (=24 м 45 см)
2. Геометричне завдання.
Накреслити два квадрати зі стороною 4 см кожний. Заштрихувати у першому квадраті його, а в другому – .
3. Задача.
Маса гарбуза 14 кг. Від гарбуза відрізали у його маси і зварили кашу. Скільки кілограмів гарбуза пішло на кашу?
(Розв’язання: 14 : 7 • 2 = 4 (кг).)
IV. Підсумок уроку.
– Усно розв’яжіть задачу.
У книжці 36 сторінок. Іринка прочитала – всієї книги. Скільки сторінок книги прочитала дівчинка?
V. Домашнє завдання.
№№ 775, 776; повторити правило на с. 127.