Тема. Зміна приголосних в іменниках перед закінченням – і. (Вправи 140- 145).
Мета. Закріпити навички відмінювання іменників в однині. Ознайомити учнів з чергуванням приголосних перед закінченням – і. Формувати уміння і навички знаходити чергування кінцевих приголосних основи перед закінченням – і в іменниках давального та місцевого відмінків однини.
Розвивати пізнавальну активність в роботі з додатковим матеріалом за темою уроку.
Виховувати бережне ставлення до живих істот.
Обладнання: таблиця (роздрукована як роздатковий
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання та актуалізація знань.
– Назвіть слова, в яких внаслідок зміни іменників відбувається чергування голосних у корені: [і] – на [о], [е].
– Запишіть на дошці іменники, виписані з орфографічного словника, в яких відбувається чергування звуків [і] з [о], [е].
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
1.
Складання загадки за допомогою добору з правої колонки продовження незакінченого речення в лівій (вправа 140.1).
– Побудуйте і запишіть загадку. Відгадайте її. (Риба.)
– Які слова в ній римуються?
– До яких частин мови належать? (Дієслова.)
– Чому ви так думаєте?
2. Самостійна робота (за вправою 140.3).
Перевірка:
I в. – по землі (М. в.), очі (Н. в.), небо (З. в.);
II в. – хати (Р. в.), рот (З. в.).
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 143).
– Із розсипаних складів утворіть слова-назви акваріумних рибок. (Скалярія, мечоносець.)
– Запишіть слова каліграфічно.
4. Робота з таблицею.
– Розгляньте таблицю (с. 70, роздрукована). Прочитайте та заповніть її.
– Запишіть слова, дібрані вами, та графічно позначте чергування кінцевого приголосного основи перед закінченням – і.
– Зробіть висновок, як змінюються кінцеві приголосні основи іменників у давальному і місцевому відмінках перед закінченням – і. (У давальному та місцевому відмінках перед закінченням – і відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’].
IV. Фізкультхвилинка.
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише-гойдає.
То направо, то наліво нахиляє.
То вгору, то вниз нагинає.
Птахи летять-відлітають.
А учні тихенько за парти сідають.
V. Закріплення нового матеріалу.
1. Гра.
– Пограємо: хто правильно запише слова в дужках та графічно позначить чергування приголосних основи поданих іменників, той і виграє.
(Можна виготовити перфокарти для учнів класу, щоб менше часу було витрачено на гру.)
Як виконуєш завдання,
Не забудь про чергування.
Як поріг – то на (поро_і),
Ну а ріг – пиши на (ро_і).
Коли вухо – то у (ву_і),
А кожух – то у (кожу_і),
Як урок – то на (уро_і),
Око – порошинка в (о_і).
2. Виконання вправи 144.
Учні працюють у групах за планом:
– Прочитати текст.
– Як у ньому розповідається про вік риби – точно чи образно?
– Поставити запитання до тексту.
– У якому відмінку вжито виділені іменники?
– Що відбувається в корені цих слів перед закінченням – і?
Коли група готова, вона обирає 2-3 учнів, які будуть відповідати.
VI. Підсумок уроку.
– Спробуйте сформулювати правило про правопис іменників у давальному та місцевому відмінках, перед закінченням – і.
– Наведіть приклади іменників, кінцевий приголосний основи яких перед – і змінюється: [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’].
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 145.1.
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 145.2.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?