Тема: Змістовний зв’язок між частинами тексту
Мета: поглибити знання учнів про структурні одиниці тексту; формувати уявлення про змістовний зв’язок між частинами тексту; розвивати зв’язне мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 11, впр. 16)
– Які абзаци виписали
– Який заголовок дібрали до другого абзацу?
– Які букви підкреслили у словах білка, жолудями? (б, л; ж, л, д, м)
– Які приголосні звуки вони позначають?
2. Робота над деформованим текстом
– З поданих у рядку слів складіть речення. З речень утворіть текст і запишіть його. Доберіть заголовок.
Принесла, дзьобі, в, вона, жолудь.
Восени, цікаво, лісі, в.
Його, під, ховати, почала, коріння.
Пролетіла, ось, і, сіла, сойка, пеньок, на.
3. Фронтальне опитування
– Що таке текст?
– Що називається темою, основною думкою тексту?
– Що можна дібрати до тексту?
–
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми повторимо, з яких частин складається текст, спробуємо з’ясувати, який зв’язок існує між частинами тексту.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над будовою тексту (с. 11-12, впр. 17)
1) Читання тексту.
– Прочитайте текст. Про що ви з нього дізналися?
– Доведіть, що прочитані вами речення є текстом. (Речення розміщені послідовно і пов’язані між собою за змістом. Тема цього тексту – день народження Марійки. Основна ідея полягає в тому, що день народження – найкраще свято.)
– Перекажіть прочитаний текст.
– Скільки частин у цьому тексті?
– Пригадайте, як вони називаються?
– А допоможе вам у цьому вірш О. Калинової “Текст”.
2) Слухання вірша Оксани Калинової “Текст”.
– Послухайте вірш Оксани Калинової і намалюйте казковий будиночок з назвою “Текст”.
– Скільки поверхів він має? Назвіть їх?
Стоїть в країні Мовляндії
Будиночок цікавий.
Текстом всі його зовуть,
І з ним зустрічі всі ждуть.
Знайте: й він гостей чекає.
Три поверхи для них має.
Перший поверх – це зачин.
Тут він з багатьох причин.
Що ж ми можем розказати?
Як із зачину не почати?
Головна частина – буде середина.
Все узнаєте ви в ній:
І про дощик весняний,
І про сум зимніх ночей,
І про теплий літній день.
А ще вище, як підете,
До кінцівки попадете.
Хоч і мешкає під дахом,
Та без неї – знаю я –
Нецікава й беззмістовна
Буде розповідь моя.
– З яких частин складається текст?
3) Продовження роботи над вправою.
– Прочитайте зачин тексту. Про що в ньому йдеться? (Про час події.)
– Які слова пов’язують зміст першого і другого речення? (Марійка – вона.)-
Прочитайте основну частину. Що розкривається в цій частині?
(Розкриваються події.)
– Відшукайте в основній частині тексту опис ляльки Барбари.
– Спишіть його.
– Підкресліть прикметники.
– Про що йдеться в кінцівці? (Повідомляється про те, чим завершуються описані події.)
– Прочитайте кінцівку тексту.
– У якому реченні висловлена основна думка? (Як добре, що є день народження!)
– Спишіть це речення.
Висновок. Частини тексту мають бути зв’язані за змістом і розвитком подій.
2. Творча робота в групах (ст. 12, впр. 18)
– Об’єднайтеся в групи і прочитайте загадку.
– Скільки речень у загадці?
– Розташуйте речення у правильному порядку.
– Звітування груп.
– З чим порівнюється у загадці кульбабка? (З ліхтариком золотистим.)
– Спишіть перше речення загадки.
– Підкресліть головні слова. (Підмет – ліхтарик, присудок – горів.)
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Словникова робота
– Прочитайте слово.
1)а 4)ль 3)фа 2) с 5) т
– Асфальт – чорна смолиста маса природного походження або штучно виготовлена з бітуму і тонкоподрібнених матеріалів. Шлях, тротуар, покриті цією масою.
– Утворіть спільнокореневі слова до слова асфальт і запищіть їх у зошити.
(Асфальтування, асфальтовий, асфальтувати)
2. Робота в парах (с. 12, впр. 19)
– Прочитайте. Чи можна назвати прочитане текстом? Чому?
– Розташуйте речення за змістом та розвитком подій.
– Визначте тему тексту.
– Доберіть до тексту заголовок. (Наприклад: “Жовтий вогник”)
– Спишіть кінцівку тексту.
– Доведіть, що в ній висловлена основна думка.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яких частин складається текст?
– Яку роль виконує кожна частина тексту?
– Як частини тексту пов’язуються між собою?
– Який вид роботи вам найбільше сподобався? Чому?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 13, впр. 20.