Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 102
Тема. Значущі частини слова. Текст. Удосконалення вмінь знаходити інформацію до обраної теми, аналізувати її, добирати ключові слова для висловлювання
Мета:
– навчальна: закріпити та систематизувати знання учнів про значущі частини слова, вміння виділяти значущі частини слова і форми слова, добирати спільнокореневі слова, утворювати форми слова, формувати ключові компетентності: комунікативну, творчу, пізнавальну;
– розвивальна: розвивати творче й логічне мислення,
– виховна: виховувати любов до рідної природи, її краси, любов до рідної мови, її краси і милозвучності.
Внутрішньопредметні зв’язки: правопис, культура мовлення й стилістика, текст.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Обладнання: картки зі словами.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Емоційна зарядка (виразне читання хором)
Ніжна мова – ти ніжний цвіт,
Ти п’яниш нас, як рута-м’ята.
Тож
Ти духмяністю розіллята.
Любіть красу своєї мови,
Звучання слів, правопис слів:
Це квітка ніжна і чудова
Коханих батьківських степів.
Д. Білоус
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Фронтальне опитування
– Назвіть значущі частини слова.
– Які слова називаються змінними, а які незмінними?
– Що таке спільнокореневі слова?
– Що таке закінчення?
– Дайте визначення суфіксу і префіксу.
Практична робота
> Намалюйте, як на письмі позначають частини слова, корінь – префікс – суфікс – закінчення
Робота в парах
> Виділіть суфікси в наведених словах, поясніть їхній вплив на значення слів.
Матусенька, мамочка, матінка, матусечка, матуся, матіночка.
Татусь, татко, татуньо, татунь.
Дівчина, дівчинка, дівчатко, дівчатонько, дівчинонька.
> Доберіть до пропонованих слів споріднені слова і розберіть їх за будовою.
Сад, квітка, мова, казка, ліс.
> Запишіть схеми слів.
Зразок: напишу –
Пришкільний, подорожник, пам’ятний, лісок, молодець, тихо, листки, садівник, радісно, підземний, переписує, розмовляє.
IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Робота з текстом
> Яка основна думка тексту? Чи подобається хлопчику його майбутня професія? Доведіть словами з тексту. Розберіть за будовою виділені слова в тексті.
МАЙБУТНЯ ПРОФЕСІЯ – ІНЖЕНЕР
На світі існує багато цікавих професій, що потребують розумового навантаження. І я обираю одну з таких. Я хочу стати в майбутньому інженером.
Заводи, фабрики, залізниця, майстерні, невеликі приватні фірми гостро потребують людей інженерних професій. Адже там, де є техніка, потрібні інженери, щоб працювати з нею. Інженери-конструктори, інженери-технологи, інженери-механіки та інші. А техніка зараз усюди, в усіх сферах життя!
Без інженерів не будуються нові мости та житлові будинки. Без них на наших заводах не можна випустити бодай холодильника чи пилососа. А що казати про випуск автомашин, автокранів, екскаваторів тощо. Інженери потрібні в металургійній промисловості, де плавлять новий метал. Вирощувати хліб також не вийде без людей цієї професії, хіба що вручну. В полі працюють трактори, комбайни, сівалки. А процес створення цих машин забезпечують знов-таки інженери.
Нехай професія інженера сьогодні не дуже модна, але це навіть добре. Тим більше цінуються кваліфіковані спеціалісти. Гарний інженер стежить за новинками техніки, читає спеціальну літературу, знає іноземні мови.
Я вірю, що разом зі своїми колегами-інженерами буду в майбутньому вести промисловість країни й українську економіку до прогресу та успіху!
Фізкультхвилинка
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Гра “Хто швидше?”
> Розберіть слова за будовою:
Одягатися, зимують, біленький, поні, кенгуру, пюре, писати, чекати.
> Доберіть споріднені слова до запропонованих нижче:
Зима… (прикметник). Весна… (іменник). Дитина… (прикметник). Радість… (дієслово). Україна… (прикметник).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа “Мікрофон”
– Яка роль морфем у мові?
– На які види поділяються морфеми?
– У якій частині слова знаходяться префікси і суфікси?
– Що виражає кожна зі значущих частин?
– 3 яких частин складається основа слова?
– Чим відрізняються форми слова від спільнокореневих слів?
Психологічний портрет настрою
– Чи відчуваєте ви насолоду від приходу весни?
– Як ви почуваєтеся зараз?
– Покажіть мені свій настрій.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Виконайте вправу за підручником.
> Напишіть твір-мініатюру “Моя майбутня професія”, де б використовували слова з вивченої теми.