Тема. Знаходження числа за значенням його дробу. Розв’язування задач (№№ 788-796).
Мета. Вчити учнів знаходити число за значенням його дробу; вправляти у розв’язуванні задач з дробовими числами; закріплювати вміння знаходити дріб від числа.
Обладнання. Таблиця для усних обчислень; картки для опитування; короткий запис задачі.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Із завдання № 786 зачитати результати обчислення виразів з іменованими числами.
(20 м 35 см : 5 = 407 см = 4 м
34 м 5 дм : 5 дм = 69 дм = 6 м 9 дм.)
Б) Пояснити розв’язання задачі № 787.
(Розв’язання:
1) 50 • 6 = 300 (к.) – перекидних календарів;
2) 1750 – 300 = 1450 (к.) – решта календарів;
3) 1450 : 10 • 9 = 1305 (к.) – відривних календарів.)
2. Усні обчислення.
А) Скільки годин в доби? доби?
Знайти від різниці 600 і 350.
Дуб росте 400 років, а ялина – цієї кількості. Скільки років може рости ялина?
Б) Гра “Хто швидше?”
3. Картки для опитування.
№
1) Знайди від 72060. (= 60050)
2) Розв’яжи задачу.
У господарство привезли 2400 л бензину. Першого дня витратили , а другого – усієї кількості. Скільки літрів бензину витратили за два дні? (Відповідь: 1200 л бензину.)
№ 2
1) Знайди від 2480. (= 1984)
2) Розв’яжи задачу.
Школярі посадили у парку 160 дерев. Першого дня посадили всіх дерев, а другого – . Скільки дерев посадили школярі за два дні?
(Відповідь: 152 дерева.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення (за № 788).
2. Читання правила на с. 130.
3. Первинне закріплення вивченою.
Задачі.
А) Петрик прочитав 25 сторінок, що становило книжки. Скільки сторінок у книжці? (250 сторінок.)
Б) Туристи подолали 234 км, що становить у маршруту. Скільки кілометрів становить увесь маршрут? (351 км)
В) Виконання завдань №№ 789 – 791.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Виконання завдання № 792.
(Відповіді: 200 кг; 40 хв; 15 хв.)
2. Розв’язування задач.
А) Задача № 793.
Учні з високим рівнем знань працюють самостійно. Решта – під керівництвом учителя складають план розв’язування задачі, виконують дії з коментуванням.
План
1) Яку площу займає квітник?
2) Яку площу квітника відведено під гвоздики?
3) Яку площу було відведено під тюльпани?
(Розв’язання:
1) 20 • 30 = 600 (м2) – площа квітника;
2) 600 : 3 • 2 = 400 (м2) – відведено під гвоздики;
3) 600 – 400 = 200 (м2) – відведено під тюльпани.)
Б) Задача № 794*.
Учні приходять до висновку: якщо 12 : 12 = 1, то (12 : 2) : (12 – 6) = 6 : 6 = 1. Отже, дільник спочатку дорівнював 12.
IV. Підсумок уроку.
– 3 см становить усього відрізка. Яка довжина відрізка? (15 см)
– Знайдіть число, якого дорівнює 90. (135)
V. Домашнє завдання.
№№ 795, 796 (с. 130); повторити правило на с. 130.