Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 115
Тема. Аналіз диктанту. Вивчені орфограми в значущих частинах слова
Мета:
– навчальна: удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність;
– розвивальна: розвивати мовлення, логічне мислення, вміння аналізувати мовні явища, збагачувати словниковий запас;
– виховна: виховувати увагу до слова; пильність, наполегливість у навчанні.
Внутрішньопредметні зв’язки: мовлення і стилістика, текст
Міжпредметні зв’язки: художня література.
Обладнання: роздавальний матеріал, ілюстрації.
Тип уроку: урок аналізу контрольної роботи.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Як зробити день веселим?
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі –
Веселим буде!
Тож почнімо день з посмішки.
II. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Загальна характеристика виконаних контрольних робіт, статистичні дані щодо якості та успішності.
III. БЕСІДА ПРО ХАРАКТЕР НЕДОЛІКІВ І ПОМИЛОК
Аналіз виконаних робіт відповідно
IV. РОБОТА НАД ПОМИЛКАМИ
Словниковий диктант (за текстом диктанту)
> Позначте орфограми, на які ви найчастіше робили помилки в диктанті. Поясніть написання слів, доберіть власні приклади на кожен вид орфограми.
Земля, весна, лежати, прислухатися, зітхання, щороку, весела, маленький, стрімголов, височінь, добридень, прилетів.
Індивідуальна робота
> Заповніть таблицю відповідно до зроблених помилок.
Слово, речення, у якому є помилка | Орфограма, пунктограма | Приклади |
Дослідження-конструювання
> Утворіть прикметники, підкресліть орфограму.
Честь, сонце, радість, шістнадцять, щастя, швидкість, проїзд.
Розподільний диктант
> Розподіліть слова відповідно до їх правопису в колонки таблиці.
Пре- | При- | Прі- |
Приплив, презлий, прелютий, придніпровський, прибити, присадибний, прізвисько, призьба, прекрасний, призабутий, прірва, прехитрий, прізвище, пребагатий, прещасливий.
Мовознавча арифметика
> У якому рядку однакова кількість букв і звуків? Відповідь обгрунтуйте. Підкресліть орфограми в словах. Порівняйте вимову і правопис слів.
1. Борщ, козацький, боротьба, воля. 2. Подвір’я, соняшник, м’яч, зелень. 3. Якість, маячить, щирість, пам’ять.
Робота біля дошки
> Запишіть слова, позначте орфограми, обгрунтуйте свій вибір написання. Три слова запишіть фонетичною транскрипцією.
Захист, обробляти, пращур, клишоногий, велетень, здригнулися, чатувати, водоспади, придавлений, леміш, п’ятдесятий, вранішній, зв’язок, м’який, солов’ї, інтерв’ю, б’ється, олів’є.
Пояснювальний диктант
> Поясніть написання виділених слів.
ВЕДМІДЬ-ГОРА
Південний берег Криму колись був укритий густим лісом, де мешкали люди. Тяжко їм велося серед дикої природи. На кожномукроці чатувала небезпека. Народ постійно благав Бога захистити його. Минали роки. Люди розчищали ліс, обробляли землю. Відступили хащі, покорилися гори, море стало лагіднішим. Відчули тоді наші пращури свою силу і зрозуміли, що не від Бога залежить їхня доля. Припинили тоді молитися й звертатися по допомогу.
Розгнівався Всевишній. Полетів на Північ, де лежав Великий Ведмідь, скутий кригою та ланцюгами. Розірвав Бог важкі пута: звелів велетню покарати неслухняних.
Зрадів той звільненню і поплив морями й океанами. У тому місці, де лежало селище Форос, клишоногий вийшов на берег. Він був великий і страшний, немов неосяжна грізна гора. Густа шерсть скидалася на дрімучий ліс. Морська вода збігала по тілу водоспадами.
Позіхнув Ведмідь так, що гори здригнулися, і сповз до моря напитися води. Опустився на коліна й почав довго й жадібно пити. Побачив Бог, що велетень його не слухається, і мовив:
– Залишайся тут навіки!
Великий Ведмідь став Ведмідь-горою. Лише море продовжувало вирувати, немов напуваючи його водою.
Творча робота “Ти – коректор”
> Запишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки і вставляючи пропущені букви. Поясніть орфограми і пунктограми. Продовжте сюжетну лінію тексту, використовуючи образні вислови.
Кажут.. майже у всіх народів є улюбл..ні рослини – символи. Для українців рослинними символами є не тіл..ки верба і калина а й багато інших. Д..р..вій наприклад с..мволізує непокірність. Символом ж..ття вважаєтеся барвінок.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Які завдання були складними? Чому?
– 3 якими завданнями впоралися легко?
– Проаналізуйте навчальні досягнення за урок.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
> Виконайте вправу за підручником.
> Складіть опорний конспект за підручником “Орфографічні правила в 5 класі”.
> Підготуйте перелік питань “Складні випадки орфографії”.
> Доберіть текст про народні символи, підкресліть в ньому орфограми.