Мета: вчити учнів писати рядкову букву щ; закріпити уявлення про її звукове значення, розвивати мовлення, вміння аналізувати структуру малої букви щ, зіставляти її елементи з уже відомими, правильно розташовувати в рядку; виховувати патріотичні почуття.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Повторення правил сидіння за партою під час письма.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Робота за малюнком зошита (с. 39)
– Що зображено на малюнку?
– Як одягнені діти?
– Що тримає хлопчик?
–
– Чому на малюнку зобразили кущ калини?
– Які вірші про Батьківщину ви знаєте?
ЦЕ МОЯ УКРАЇНА
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна,
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна.
А. Камінчук
ПРО НАШУ УКРАЇНУ
Ми дуже любим весь наш край,
І любим Україну,
Її лани, зелений гай,
В саду – рясну калину.
Там соловейко навесні
Співає між гілками:
Та й ми співаємо пісні –
Змагається він з нами!
М. Познанська
– Кожна країна має свій знак (символ) – герб, щоб інші країни
Діти розфарбовують герб жовтим кольором, тло прапора – верхню частину – блакитним, нижню – жовтим.
– Вимовте слово Батьківщина. Назвіть звуки.
– Якою буквою позначається сполучення звуків [шч]?
– Розкажіть про букву Щ!
– Та вона така ж, як Ш,
Тільки в неї,- каже Костик,-
Як гачок, праворуч хвостик.
2. Графічний аналіз малої рукописної букви щ
– Розгляньте букву щ у рамочці. З яких елементів складається буква щ? (З трьох прямих похилих ліній із заокругленням унизу і невеличкої петлі.)
Порівняння з елементами рядкових букв ц, и, й. Аналіз особливостей кожного з чотирьох елементів.
3. Письмо малої букви щ, складів і слів із нею
Учні спостерігають за перетворенням малої друкованої букви щ на рукописну.
– Рядкова буква щ пишеться, як рядкова буква ш, але заокруглення в останньому елементі вужче, тому що, не відриваючи руки, пишемо петлю, як у рядкової букви ц.
Учні пишуть малу букву щ під лічбу: “раз-і-два-і-три-і-чотири-і”. Дописують букву в рядку. У наступному рядку пишуть склади ща, щи, добирають слова з цими складами.
Фізкультхвилинка
4. Письмо слів і речень
Учні читають слова і речення хором.
– Чим відрізняються слова краща і найкраща?
– Складіть речення з ними про свої улюблені іграшки. Наприклад: Моя найкраща іграшка – конструктор “Лего”.
Перед наведенням слів слід звернути увагу учнів на однаковий нахил усіх прямих елементів у буквах.
Рукописне речення учні списують по слову. Друге речення наводять по пунктирах під диктування вчителя. Таким чином виробляється темп письма.
Учитель звертає увагу учнів на поєднання у буквосполученнях юб, Ва, ьк, вщину, св.
5. Розфарбовування малюнка
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку букву навчилися писати на уроці?
– Які звуки вона позначає?
– Наведіть приклади.