Мета: учити учнів писати велику букву Р, буквосполучення і слова із нею; розвивати мовлення, увагу, пізнавальні можливості дітей; виховувати охайність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Повторення правил сидіння за партою під час письма, гігієнічних правил письма
Учні повторюють, як правильно сидіти під час письма, класти зошит на парту, тримати ручку в руці. Учитель пропонує дітям продемонструвати в повітрі рух пальців під час зображення овалів, прямих і вертикальних ліній.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ
IV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Робота за малюнком зошита (с. 14)
– Чи впізнали ви тварин на малюнку? Назвіть їх. (Краб, рак)
– Де у цих словах стоїть звук [р]?
Розучування скоромовки
– Всунув Грека руку в річку – рак за руку Греку цап.
2. Порівняння малої і великої букв між собою та з друкованою
Що за буква таємнича?
Не смішна вона, здається,
Хто ж її повторить двічі,
Той одразу засміється. (Буква Х)
Учитель виставляє друковану велику, малу букву і рукописну малу, велику.
– З якою з цих букв ви ще не знайомі?
– Знайдіть відмінності
Учитель показує, як можна перетворити друковану на рукописну (“шапочку” друкованої повернути так, щоб вона лягла на перший елемент, і заокруглити перший елемент вліво).
3. Письмо великої букви Р
– Зі скількох елементів складається велика буква Р. (Із двох елементів: подовженої похилої прямої і надрядкового півовала.)
– Назвіть букви, у яких є пряма, заокруглена ліворуч. (П, Т, Б, Г, І)
– Чи знайомі ви із “шапочкою”? (Вона за формою трохи подібна до верхніх елементів великих літер Б, Т, П.)
– Велика рукописна буква Р складається з двох елементів. Першим пишуть пряму, заокруглену внизу. Вона починається від міжрядкової і ведеться вниз нижньої рядкової, заокруглюється вліво. Другий елемент починається трохи нижче міжрядкової, піднімається до верхньої міжрядкової, торкається її, заокруглюючись, і продовжується по міжрядковій. Тут у нас закінчуються елементи букв Т, П, Б. У букви Р він у цьому місці заокруглюється вниз, до середини рядка.
Учитель показує кілька зразків на дошці. Учні подумки обводять букву у великому зразку, вправляються писати у повітрі з розплющеними і заплющеними очима.
Потім пишуть велику букву Р у зошиті.
Фізкультхвилинка
4. Письмо буквосполучень і речень
– Велика рукописна буква завжди поєднується з наступною буквою відривно, поєднувальна лінія виходить з основи букви (а не з її середини). Поєднання з голосними – найчастіше верхнє і середнє.
Перше речення учні читають хором разом з учителем.
– У кого з вас є песик? Як його звати?
Учні наводять речення і списують його по два слова відразу, не підглядаючи у зразок, тихенько собі диктуючи, щоб не пропустити букву.
Аналогічно проводять роботу над наступним реченням.
5. Виконання завдання зі знаком питання
– Розгляньте малюнки.
– Хто з хлопчиків Роман, а хто – Руслан?
– Запишіть поряд їхні імена.
– Упізнайте великі букви і напишіть їх.
6. Наведення контурів малюнків
7. Розглядання букв на кульках (с. 15)
– Яка буква “зайва” на кожній кульці? (Г, П, друкована Р)
Порівняння великих букв Р, Г і П.
Пальчикова гімнастика
8. Письмо буквосполучень і речень
Можна використати вірш В. Багірової “Бабця спить”.
БАБЦЯ СПИТЬ
Ходить тиша в теплих капцях.
Задрімала в кріслі бабця.
А годинник цокотить:
Бабця спить, бабця спить.
Я навшпиньки вийду з хати,
Щоби їй не заважати.
Не скачи, собачко, цить!
Бабця спить. Бабця спить.
Також перед написанням речення Ходить сон коло вікон учитель може запропонувати дітям хором прочитати це речення, а потім продовжити:
Ходить сон коло вікон,
А дрімота коло плота.
Та й питає сон дрімоту:
– Де ми будем ночувати?
– Де хатинка тепленька,
Де дитинка маленька,
Туди підем ночувати
І дитинку колисати. (Колискова пісенька)
9. Гра “Дід Буквоїд”
10. Виконання завдання зі знаком питання
– Запам’ятайте групу букв у хмарці, знайдіть таку саме групу й обведіть її хмаркою.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку букву навчилися писати на уроці?
– Який звук вона позначає?