Мета:
– навчальна: ознайомити учнів з безособовими дієслівними формами на – но, – то; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, визначати їх морфологічні ознаки;
– розвивальна: розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на – но, – то у висловлюваннях;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до матеріальної й духовної культури східних слов’ян.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Лексикологія і фразеологія:
– Текст (риторичний аспект): створення текстів з уживанням дієслівних форм на – но, – то.
– Культура мовлення і стилістика: правильне вживання дієприкметників у власному мовленні.
Міжпредметні зв’язки: використання в мовленні безособових форм на – но, – то, дієслівних форм на – но, – то в наукових текстах (історія).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
ОГОЛОШЕННЯ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вибірково-дослідницька робота
> Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку. Виписати виділені слова і дієприкметники в два окремих стовпчики і з’ясувати, чому виділені слова називають безособовими? Яку синтаксичну роль виконують виділені слова?
Археологами доведено, що до середини І тисячоліття нашої ери в господарському укладі слов’ян переважало землеробство. Досить високого рівня досягло до Х ст. і ремесло. Вироби, виготовлені із заліза і кольорових металів, в основному продавали або обмінювали на щось інше. У цей час почато гончарну справу, ткацтво, вичинку й обробку шкіри, різьблення по каменю й дереву.
Головною галуззю економіки було скотарство, започатковане ще в І ст. Викопано кістки не тільки свиней, коней, кіз, овець, а й диких тварин (зовсім мало), що свідчить про незначну роль полювання в господарстві наших предків.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з матеріалом підручника.
V. УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Ученими було з’ясовано, що князя обирали або призначали для відсічі зовнішнього ворога.
Творча робота
> Від наведених дієслів утворити пасивні дієприкметники та форми на – но, – то. Записати їх. Утворені форми ввести в речення на тему “Релігійні вірування давніх слов’ян”.
Сформувати, укласти, зробити, активізувати, зображати.
Довідка для вчителя Древні слов’янські вірування були язичницькими і грунтувалися на обожнюванні сил природи. Усе життя слов’ян пронизувала віра у втручання надприродних сил, залежність людей від богів і духів.
Світосприймання слов’ян формувалося під впливом власної релігійної системи, соціального розвитку суспільства, зовнішніх зв’язків, військових походів.
Пошуково-розподільна робота
> Прочитати текст, знайти дієслівні форми на – но, – то і дієслова записати їх у відповідні колонки, визначити синтаксичну роль.
Дієслівні форми на – но, – то | Дієслова |
Ще недостатньо вивчено соціальну структуру давньослов’янських племен. Родова община називалася “мир” або “верв”. Середньовічними письменниками зазначено, що крадіжки й обман у слов’ян зустрічалися настільки рідко, що вони не замикали своїх скринь із добром.
Князівська влада у слов’ян на стадії розкладання суспільного ладу і військової демократії підкорялася раді старійшин і загальним племінним зборам.
Також слов’яни обожнювали духи і сили природи. Особливу шану надавали деревам: кожне символізувало той чи інший рід, плем’я, і свято оберігалося всіма, вирубування заборонялося.
Фразеологічна п’ятихвилинка
> Розтлумачити стійкі сполучення слів, знайти в них дієслівні форми на – но, – то. Увести два фразеологічні звороти (на вибір) у прості речення.
Спіймано на гарячому; не думано не гадано; шито й крито; жереб кинуто. Довідка: викрито на місці негідного вчинку; несподівано; усе залишилося таємним; прийнято остаточне рішення.
Тестова робота
1. Знайдіть і укажіть правильне твердження.
А Форми на – но, – то – змінні.
Б Висловлювання з формами на – но, – то менше підкреслюють результативність.
В Форми на – но, – то творяться за допомогою дієприкметника.
Г У реченні з формами на – но, – то підмета не буває.
2. Укажіть рядок, у якому всі слова є дієслівними формами на – но, – то.
А Засмучено, вишитий, заллято.
Б Прекрасно, розказано, розбито.
В Пограбовано, розмито, зображено.
Г Закладено, неперевершено, закрито.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Подумати і дати відповідь на запитання.
1. Як утворюються дієслівні форми на – но, – то?
2. Чим закінчуються дієслівні форми на – но, – то?
3. Яку синтаксичну роль виконують дієслівні форми на – но, – то в реченнях?
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Використовуючи дієслівні форми на – но, – то, підготувати повідомлення на тему “Символіка рослинного і тваринного світу”.