Урок 78
Тема. Добір спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови
Мета: закріплювати знання про іменники, прикметники, дієслова (без зазначення термінів); добирати спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови, визначати в них корінь; розширювати лексичний запас учнів; виховувати шанобливе ставлення до народних символів України.
Обладнання: заготовки для виконання вправи 64.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація навчання
1. Перевірка домашнього
– Прочитайте, як ви замінили кожний вислів одним словом. (Служити, косити, рибалити, дарувати, лікуватися, голосувати)
– Назвіть корені у споріднених словах.
– Як ви поділили для переносу слова нести і здіймати?
– Що називають коренем?
– Які слова є спільнокореневими?
– Як правильно визначити корінь?
2. Хвилинка чистопису
Ол ов яч листячко
– Доберіть слова з цими буквосполученнями. (Голова, солома, сова, стовп, морячка, бурячок)
– Назвіть споріднені слова до слова морячка. Визначте в них корінь.
III. Повідомлення
– Сьогодні навчимося добирати споріднені слова, що називають ознаки, предмети та їх дії. Також пригадаємо назви місяців і зробимо висновок, як вони отримали свої назви.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективна робота (вправа 61)
– До поданих назв дій доберіть назви предметів та назви ознак.
– Запишіть за зразком і визначте корені слів.
2. Коментоване письмо (вправа 62)
– Прочитайте. Виділені слова замініть спільнокореневими і запишіть. Визначте корені слів.
3. Робота з віршем (вправа 63)
– Прочитайте вірш й знайдіть слова – назви дій.
– Як ви розумієте значення цих слів?
– Випишіть парами спільнокореневі слова.
– До яких слів у вірші немає спільнокореневих?
– Назви ще яких місяців можна пояснити за допомогою споріднених слів?
4. Фізкультхвилинка
5. Гра “Зниклі місяці” (вправа 64)
– Візьміть заготовки, які лежать у вас на партах, і допишіть корені слів так, щоб утворилися назви місяців.
– Яких місяців серед записаних немає? (Лютий, листопад)
– Який місяць зиму починає, а який – кінчає? Запишіть відповідь за схемою
Грудень _________ _________, а _________ _________.
6. Самостійна робота (вправа 65)
– Яка відмінність у значенні слів лівого і правого стовпчиків?
– Спишіть і позначте у словах корінь.
7. Колективна робота (вправа 66)
– До поданих слів – назв предметів допишіть спільнокореневі слова – назви дій та назви ознак.
– З яким словом – назвою предмета можна сполучити всі три назви ознак?
– Що ви можете розказати про розповідні, питальні й спонукальні речення?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота із взаємоперевіркою (вправа 67)
2. Колективна робота (вправа 68)
– Прочитайте вірш мовчки й підготуйтеся до виразного читання.
– З чого видно, що тополі тяжко жилося в чужому краю, що їй дуже хотілося повернутися в Україну?
– Тополя – це рослина, яка символізує Україну. А які ще символи нашої держави ви знаєте?
– Про інші народні символи України ви дізнаєтесь у ході виконання домашньої вправи. Пам’ятайте, що наше ставлення до них повинне бути шанобливим.
– Знайдіть і виразно прочитайте питальні й спонукальні речення.
– Випишіть з вірша пестливі назви предметів. До виділених слів доберіть і запишіть спільнокореневі.
3. Робота з віршем (вправа 70)
– Вивчіть вірш напам’ять.
– Правильно запишіть слово, в якому пропущено букву. Доберіть до нього спільнокореневі слова, що відповідають на питання хто? та який?
VI. Підсумок уроку
– Що називається коренем слів?
– Які слова є спорідненими до слова праця? Визначте в них корінь.
– Які символи України ви знаєте?
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 71. Зверніть особливу увагу на рослини – символи України.