Урок 89
Тема. Ненаголошені голосні звуки [е], [и] в корені слова, їх вимова порівняно з наголошеними. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова в добору спільнокореневих слів. Складання речень
Мета: формувати вміння правильно вимовляти й писати слова з ненаголошеними голосними е, и в корені слова; вчити розпізнавати слова, які треба перевіряти; вчити добирати перевірні слова; виховувати щирість і доброту.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього
– Прочитайте виділені слова і назвіть наголошені склади. Поставте запитання.
– Прочитайте загадку. У якому реченні сховалася відгадка до неї?
2. Хвилинка чистопису
Це оз бо озерце
– Утвори й запиши слова з написаними буквосполученнями. (Відерце, мороз, турбота)
– Визнач наголос у записаних словах.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку
– Добери споріднене слово до слова озерце. (Озеро)
– Яку літеру треба писати після з? Чому? Про це ми й дізнаємося на уроці.
Також ми дізнаємося, як розпізнати слово, правопис
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективна робота з підручником (вправи 120, 122)
– Прочитайте вірш. Випишіть виділені слова, позначте наголос. (Небо, рибам, озерце, серце)
– Вимовте наголошені звуки.
– Уважно прочитайте правило на с. 53 і запам’ятайте його.
– Правильно вимовте голосні звуки в ненаголошених складах у словах вправи 122. Спишіть слова.
– Якою буквою позначено наголошений і ненаголошений звук [е]? (Літерою е)
– Якою літерою позначено наголошений і ненаголошений звук [и]? (Буквою и)
– Як же взнати, коли яку букву писати?
2. Пошукова робота (вправа 125)
– Запишіть у стовпчик назви предметів, зображених на перших двох малюнках. Якщо не знаєте, яку букву писати, – пропустіть її. (Серпи, гриби)
– У другий стовпчик запишіть назви предметів з третього і четвертого малюнків. (Серп, гриб)
– Чи зможете тепер зробити висновок, які букви треба писати у словах першого стовпчика? (Яку букву пишемо в назві одного предмета, таку і в назві багатьох таких предметів.)
– Складіть зі словами серпи, гриби речення і запишіть їх. (Серпи були гострі. Ми ходили в ліс по гриби та ягоди.)
– Прочитайте вголос рядки споріднених слів у вправі 127.
– Поміркуйте, яке слово кожного ряду допоможе нам вставити пропущену букву. (Риба, гречка)
– Чому? (Бо в цих словах пропущені голосні під наголосом, а тому вимовляються чітко.)
– Отже, як дізнатися, яку букву треба писати в ненаголошеному складі? (Змінити слово або дібрати споріднене так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним.)
– Звірте свій висновок з правилом і запам’ятайте його.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Усна колективна робота (вправа 128)
– Написання яких слів не треба було перевіряти? Чому?
– Як можна перевірити написання інших слів? Розгляньмо таблицю. Зверніть увагу, що весна – весни – це не споріднені слова, а лише змінене слово весна (тобто форма цього слова).
2. Коментоване письмо (вправи 124, 126)
Додатково: вправа 125.
VI. Підсумок уроку
– Як перевірити ненаголошений голосний у корені?
– Як треба вимовляти ненаголошений [е]? А [и]?
– Написання яких слів з [е], [и] перевіряти не треба?
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Правила на с. 53 і 56, вправа 129.