Мета: ознайомити учнів з підручником математики для 4-го класу; повторити спосіб нумерації чисел у межах 1000; зосередити увагу учнів на значенні цифр у числі залежно від місця в запису числа; повторити зв’язок дій додавання і множення; вдосконалювати вміння розв’язувати задачі на зведення до одиниці; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
– Дзвоник покликав нас на урок математики. Ми продовжимо захопливу подорож країною цариці наук. Нашим
Учитель розповідає про зміст уроків математики в 4-му класі, ознайомлює з новим підручником, його структурою. Звертає увагу на оформлення переднього і заднього форзаців. Учні розглядають умовні позначення.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Порівняйте записані числа: 9; 99; 999.
– Що ви можете про них сказати?
– Це найбільше одноцифрове, двоцифрове і трицифрове числа.
– 9 одиниць розряду одиниць.
– 9 одиниць розряду десятків.
– 9 одиниць розряду сотень.
– Скільки всього існує різних трицифрових чисел?
– Так як найбільше
– Назвіть найменше двоцифрове число (10); трицифрове число (100).
– Чому дорівнює добуток найбільшого одноцифрового та найменшого трицифрового чисел? (9 • 100 = 900); найменшого двоцифрового та найменшого трицифрового чисел? (10 • 100 = 1000 – найменше чотирицифровечисло.)
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми повторимо нумерацію трицифрових чисел, табличне множення, задачі на зведення до одиниці.
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 3)
Завдання 1. Колективна робота
– Розгляньте зображення пучків паличок і окремих паличок.
– Що зображує один великий пучок паличок? (Сотні)
– Менший пучок паличок? (Десятки)
– Назвіть число, зображене на малюнку. (422)
– Назвіть попереднє число; наступне до даного. (421; 423)
Гра “Ланцюжок”(завдання 2)
– Учні читають числа, називаючи, скільки в кожному з них сотень, десятків, одиниць. Називають найбільше й найменше числа.
2. Робота в групах
1-ша група (дівчата) – записати числа в порядку зростання;
2-га група (хлопці) – записати числа в порядку спадання.
Взаємоперевірка в групах.
3. Практична робота (завдання 3)
Діти креслять у зошиті таблицю, записують числа, читають їх.
4. Гра “Будь уважним!”
– Подивіться уважно на числа і згадайте, де ви з ними зустрічалися?
7; 14; 21; 28; 35; 42; 49; 56; 63; 70.
(Відповіді до таблиці множення числа 7.)
– Згадайте, що називається множенням? (Це додавання однакових доданків.)
5. Гра “Голосуємо ногами”
Учитель читає приклади на додавання. Якщо додавання неможливо замінити множенням, діти тупають ногами. Пояснюють, який доданок “зайвий”.
6. Складання й розв’язування задач
Завдання 4
Діти складають і розв’язують задачі різних видів на множення й ділення із числом 7.
7. Фізкультхвилинка
8. Робота над задачами на зведення до одиниці
Завдання 5
Діти колективно складають задачу.
У шкільній їдальні за 7 днів витратили 42 кг картоплі. Скільки кілограмів картоплі витратять за 5 днів, якщо щоденна витрата буде однакова?
7 дн. – 42 кг
5 дн. – ?
– Чи можна відразу відповісти на питання задачі? Чому?
– Як знайти щоденну витрату?
– Якою дією відповімо на питання задачі? Чому обрали множення? (Повторюються однакові доданки.)
Діти записують розв’язання задачі, один учень працює біля дошки.
1) 42 : 7 = 6 (кг) – щоденна витрата картоплі;
2) 6 • 5 = 30 (кг) – картоплі витратили за 5 днів.
Самостійна робота з наступною взаємоперевіркою (завдання 7(1))
1) У холодильнику Кота в чоботях зберігається 24 кг помідорів, а моркви у 8 разів менше. Скільки всього кілограмів моркви зберігається в холодильнику Кота в чоботях?
24 : 8 = 3 (кг) – моркви.
Творча робота над задачею (завдання 7 (2))
Учні складають умову до другої частини задачі та розв’язують її колективно. Потім порівнюють задачі.
– Змініть питання так, щоб задача розв’язувалась відніманням. (На скільки кілограмів більше помідорів, ніж моркви, було в холодильнику?)
9. Робота над задачею з буквеними даними (завдання 8)
– Який це вид задачі? (На зведення до одиниці)
– Чи зможемо ми відразу відповісти на питання завдання? Чому? (Потрібно дізнатися витрату палива за 1 годину.)
2 год – а л
? – 56 л
А : 2 (л) пального витратив трактор за 1 годину роботи;
56 : (а : 2) – годин; якщо а = 14, то 56 : (14 : 2) = 8 годин.
10. Самостійна робота з подальшою взаємоперевіркою в парах (завдання 6)
– Розгляньте уважно приклади № 6. Згадайте порядок дій у прикладах з дужками і без дужок. Обчисліть приклади.
Самоперевірка з дошки.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 9; 10 (с. 4).
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
– Що найбільше сподобалося?
– Що здалося складним?