Тема. Паралельні закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини. (Вправи 172-177).
Мета. Показати учням особливості закінчень іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини.
Вчити доцільно використовувати у мовленні паралельні закінчення. Розвивати культуру мовлення і поведінки.
Обладнання: картки з іменами відомих українських митців (Микола Лисенко, Оксана Петрусенко, Павло Тичина, Назарій Яремчук, Іван Марчук), підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
А) Учні читають записаний вірш Ліни Костенко, пояснюють, як вони зрозуміли його зміст, називають закінчення, вставлені в іменники.
Б) Самоперевірка вправи 169: мамою, грушею, хатою, річчю, лілією, вірністю, піччю, хоробрістю, відданістю, міллю, зеленню, честю, подорожжю.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
– Чи замислювалися ви над таким питанням?
– Поміркуйте над епіграфом одну хвилинку. Поділіться своїми
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 173).
Учні складають і записують слова (хореографія, балет) і речення.
– Про які види мистецтва ви дізналися з цього речення?
– Визначте відмінки у виділених словах, позначте закінчення.
3. Проблемна ситуація (вправа 175).
– Як правильно написати?
– Прочитайте закон милозвучності (с. 83).
– Запишіть словосполучення про двох українських митців, вибравши наймилозвучніший варіант.
4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.
– Запис речень із коментуванням (вправа 176).
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Самостійна робота (вправа 174).
Театру, у театрі; артистові, артисту, на артисті, на артистові; цирку, у цирку; виконавцеві, виконавцю, на виконавці, на виконавцеві.
Висновок: іменники-назви істот можуть мати різні варіанти закінчень, а назви неістот лише один варіант.
2. Творча робота.
– Який вид мистецтва вам найбільше до душі?
– Чи знаєте ви прізвища відомих митців у цьому виді мистецтва?
– Об’єднайтеся у групи за улюбленим видом мистецтва і складіть речення про його знаменитих творців, ставлячи прізвища, імена та по батькові у давальному відмінку (можна використовувати картки з іменами).
3. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Для чого потрібні паралельні закінчення у давальному та місцевому відмінках?
– Які ж бувають закінчення іменників чоловічого роду у давальному та місцевому відмінках однини?
– Які фактори впливають на вибір закінчення? (Істота – неістота, кінцевий приголосний основи.)
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 177.1.
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 177.2.
УРОК 43 УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?