Мета: вчити учнів будувати словосполучення і речення з особовими займенниками, використовувати займенники для зв’язку речень у тексті, з метою уникнення лексичних повторів; формувати правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями
– Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть займенники, які не повторюються. Розкривши дужки,
1) (Про) Мене, Семене, хай усі (коло) м..не, аби я зверху. 2) Курка сказала яйцю: “Я була такою, як ти, і я зроблю т..бе таким, як я”. 3) Ти йому про діло, а він тобі про козу білу. 4) Ти м..ні дуже по душі, та я собі ще миліший. 5) Що йому не кажи, а він у свою дудку дме.
2. Каліграфічна хвилинка
На аз ад назад
– Відтворіть фразеологізм: свої, назад, слова, брати.
– Відтворіть прислів’я, вставивши дане слово.
А, пройдеш, брехнею, назад, світ, …, не вернешся. (Брехнею світ пройдеш, а назад не вернешся.)
3. Словникова робота
1.
А) Восини;
Б) посередині;
В) телифон.
2. У якому слові на місці пропуску потрібно вставити букву?
А) Завдання;
Б) шіст..надццть;
В) фут..бол.
3. Які слова слід писати разом?
А) (В)осени;
Б) (до)завтра;
В) (будь)ласка.
4. У якому слові є подвоєння приголосних?
А) Щогодин..и;
Б) щоден. ю;
В) міль..йон.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене про займенник.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Виконання практичних завдань (колективно)
1. Знайдіть особові займенники, визначте їх особу (усно).
Я до тебе усміхнусь
І з тобою подружусь.
Посміхнися ти в одвід,
Ми з тобою – цілий світ.
Всі сміються навкруги –
Він, вона, вони.
Бо усмішка всіх єднає,
Жити в дружбі помагає.
2. Прочитайте. Що треба зробити зі словом “вона”, щоб прочитати вірш? Змініть слово. Визначте особу, відмінок.
Усі уроки української мови. 4 клас
Моя країна-мати Україна, ,
Про (вона) всюди слава лине,
Хоч вона немолода і сива.
Та доля (вона) судилася щаслива.
Фізкультхвилинка
3. Займенники, подані в дужках, поставте в потрібному відмінку і випишіть у дві колонки словосполучення:
А) із займенниками, що не мають початкової літери н;
Б) із займенниками, що мають початкову літеру н;
Будує з (вони), глянули (він) у вічі, люблю (вони), сказав про (вона), принесла до (вони), розбудив (вони), надіявся на (вона), вірив (вони), стиснули (він) в обіймах, з’їв за (він), знала про (вони), тьохнуло (вона) серце, купався з (він).
– У кожному першому слові підкресліть другу від початку букву, складіть і прочитайте назву вірша В. Сосюри. (“Любіть Україну”)
2. Робота в парах
Гра “Відгадай займенник”
– Займенник 1-ї особи однини вказує на особу, яка сама про себе говорить.
– Займенник 3-ї особи однини, який указує на особу чи предмет, про який розповідають.
– Займенник 2-ї особи множини, який указує на осіб, до яких ми звертаємось.
– Утворіть каруселі тільки із займенників: хто з ким дружить? (Я з вами, ви з нами)
– Напишіть займенники з двома е.
– Напишіть займенники з ьо, йо.
Перевірка. Самоперевірка зі зразка на дошці. Самооцінювання.
3. Самостійна робота
– Запишіть речення.
Мова йшла про… (я, ти, він).
Ми потоваришували з… (ти, він).
На уроці вчителька спитала… (я, ти, вона).
– Поставте питання до займенників. Визначте їх особу.
– Визначте відмінок займенників.
4. Удосконалення тексту
– Прослухайте текст. Зверніть увагу на надмірне невмотивоване вживання особового займенника він. Вставте замість нього іменники Шевченко, Тарас, хлопець.
У ранньому дитинстві в нього виявився хист до малювання. Крейдою чи вуглинкою він розмальовував стіни, лави, стіл, навіть долівку. Мріючи стати художником, він навчався у трьох церковних малярів, але вони не виявили в нього здібностей. Вечорами, деколи й ночами, виконавши всю загадану роботу, він нишком брав книжки з панської бібліотеки і перечитував, поринаючи у невідомі світи і забуваючи про своє гірке життя. Незабаром він і сам почав складати вірші. Переливати свої думки у слова було неабиякою втіхою для нього. (З підручника)
Словничок
Нишком – тихо, причаївшись, мовчки; крадькома, потайки, щоб інші не бачили, не знали.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Над якою темою ми працювали?
– Яке завдання найбільше сподобалося?
– Яке завдання викликало труднощі?
– Які займенники належать до особових? Чому вони так називаються?
– Визначте, про які займенники йдеться, якщо вони вказують:
А) на 3-тю особу однини жіночого роду;
Б) на 1-шу особу множини;
В) на 2-гу особу однини;
Г) на 3-тю особу множини.
– З’ясуйте, форми яких відмінків поданих займенників пропущено.
А) Ти, тобі, тобою, на тобі;
Б) мене, мені, мною, на мені;
В) нас, нам, нами.
– Знайдіть у реченнях помилки і виправте їх.
1) Ми прийшли до його.
2) Подруги прийшли до її.
3) Я зустрівся з їм нещодавно.
4) Ми відпочивали з їми в Криму.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ