ТАБЛИЧНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЕЛ У МЕЖАХ 10
Урок 64. ПОРІВНЯННЯ КІЛЬКОСТІ ПРЕДМЕТІВ. СПІВВІДНОШЕННЯ “НА СКІЛЬКИ БІЛЬШЕ (МЕНШЕ)?”. РІЗНИЦЕВЕ ПОРІВНЯННЯ
Мета: на основі порівняння кількості предметів формувати в учнів розуміння різницевого порівняння чисел. Пояснити співвідношення “на скільки більше (менше)?”; закріплювати знання таблиць додавання і віднімання числа 5; розвивати математичне мовлення; виховувати культуру письма, інтерес до навчання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Віршовані задачі
– Ось летять до годівниці
Чотири подружки синиці.
П’ять пізніше прибуло.
Скільки всіх птахів було? (9)
– Сойка сливи обривала,
Штук десять десь зірвала.
Дві дала малим білчатам,
Три – пухнастим зайченятам.
Діти, сойці поможіть,
Решту слив ви полічіть. (5)
2. Усна лічба. Робота з числовим віялом
– Збільшіть на 5: 1; 4; 2; 5; 3.
– Зменшіть на 5: 6; 8; 10; 9; 7.
3. Математичний диктант
– Запишіть суму чисел 5 і 2; 6 і 3.
– 7 зменшити на 3; 10 мінус 2.
– Перший доданок 4, другий доданок 2. Чому дорівнює сума?
III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ
1. Робота з індивідуальним матеріалом. Гра “Чарівні фігурки”
– Покладіть 6 жовтих кружечків. Покладіть 4 зелених.
– Скільки “зайвих” жовтих кружечків? Що можна сказати про жовті кружечки? (їх на 2 більше, ніж зелених.)
– Скільки зелених кружечків бракує, щоб їх стало стільки, скільки жовтих? Тоді, що можна сказати про зелені кружечки? (їх на 2 менше, ніж жовтих.)
Висновок. Якщо жовтих кружечків на 2 більше, ніж зелених, тоді зелених – на 2 менше, ніж жовтих.
– А тепер складемо задачу про ці кружечки.
2. Робота з набірним полотном
– Виставимо на набірному полотні 7 жовтих кружечків і 4 зелених. На скільки більше жовтих кружечків, ніж зелених? (На 3 більше)
– Яку дію треба виконати, щоб одержати 3? (7 – 4)
Висновок. Щоб дізнатися, на скільки одне число більше від другого, треба від більшого числа відняти менше.
– На скільки менше зелених кружечків, ніж жовтих? (На 3 менше)
– Яку дію треба виконати, щоб одержати 3? (7 – 4)
Висновок. Щоб дізнатися, на скільки одне число менше від другого, треба від більшого числа відняти менше.
3. Робота за підручником (с. 71)
Завдання 1
– Порівняйте кількість предметів на малюнках. Скільки блюдець? Скільки чашок? На скільки більше блюдець, ніж чашок?
– Скільки ложок? Скільки виделок? На скільки менше ложок, ніж виделок?
– Щоб дізнатися, на скільки одне число більше або менше за друге, треба від більшого числа відняти менше.
Завдання 2
– На скільки число 5 менше, ніж число 7; ніж число 3? Яку дію треба виконати? Складіть приклади.
Завдання 3
– На скільки число 10 більше, ніж число 5; ніж число 3. Яку дію треба виконати? Складіть приклади.
Завдання 4
– Поціль у мішечок. Скільки прикладів? Скільки сніжків?
Фізкультхвилинка
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Закінчіть речення”
10 більше від 4 на…, бо… – … = …
4 менше від 10 на…, бо… – … = …
2. Гра “Так або не так?”
– 5 пальців на руці. (Так)
– 2 сигнали у світлофора. (Не так)
– У веселки 6 кольорів. (Не так)
– У тижні – 7 днів. (Так)
– У трикутника – 4 сторони. (Не так)
3. Кругові приклади. Самостійна робота
7 + 2
10 – 4
8 – 1
9 + 1
3 + 5
6 – 3
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Повторимо таблицю додавання і віднімання числа 5.
– Як дізнатися, на скільки одне число більше за друге?
– Що сподобалося на уроці?
– У чому ви зазнали труднощів?