Тема: Правильна вимова і правопис слів із дзвінкими приголосними в кінці та середині слів перед глухими. Перевірна робота. Діалог
Мета: закріплювати навички літературної вимови дзвінких приголосних у словах та позначення їх на письмі; перевірити вміння складати діалоги; розвивати комунікативну компетентність; виховувати культуру спілкування.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції), перевірка умінь та навичок.
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 70, впр. 155)
– Прочитайте речення.
– Правопис яких слів ви запам’ятали?
2. Каліграфічна хвилинка
Л л Лл Ла ал ам ан ва
Лелека лінійка лялька
Дорога пташок до теплого краю далека й важка.
– Доберіть слова, близькі за значенням до слова дорога; протилежні за значенням до слів теплий, далека, важка.
3. Словникова робота
Гра “Початок – кінець”
Учні дають завдання одне одному: відгадати словникове
Та останньою буквами.
Наприклад: а – с (абрикос), а – а (адреса), д – т (депутат), о – т (очерет), к – р (комп’ютер), г – т (горизонт).
4. Гра “Кращий скоромовник”
Вибіг Гриша на доріжку,
На доріжці сидить кішка,
Взяв з доріжки Гриша кішку,
Хай впіймає кішка мишку.
– Як правильно потрібно вимовляти слова, які закінчуються дзвінким приголосним?
– Дійсно, в українській мові дзвінкі приголосні звуки в кінці слів завжди вимовляються дзвінко. У більшості слів ці приголосні звуки звучать чітко і в середині слів. Але в мові є слова, у яких приголосні звуки перед глухими втрачають свою дзвінкість і вимовляються як глухі, а також слова, у яких глухий звук перед дзвінким замінюється парним дзвінким.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати навички літературної вимови дзвінких приголосних у словах та позначення їх на письмі.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 70-71)
Вправа 156
– Прочитайте прислів’я, уставляючи пропущені букви. Поясніть, як ви розумієте прислів’я.
– Спишіть прислів’я, уставляючи пропущені букви. Поясніть їх написання.
Вправа 157
– Прочитайте подані слова, уставляючи пропущені букви.
– Спишіть, уставляючи пропущені букви б, д, з, ж, с.
2. Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
3. Розвиток мовлення (с. 70-71, впр. 158)
– Розгляньте малюнки. Розкажіть, що зображено на кожному з них. Прочитайте слова з довідки. Складіть текст за малюнками, використовуючи слова й сполучення слів із довідки. Визначте тему і мету тексту. Доберіть заголовок.
4. Перевірна робота. Діалог
Розігрування діалогів на визначену тему, наприклад,
“Візит до лікаря”
“Подорожувати – це цікаво”
“Моє захоплення”
“Дізнайся про мене”
“Зустріч із подружкою після хвороби”
“Поїздка у транспорті”.
Вимоги до учня:
– бере участь у відтворенні і складанні діалогу обсягом 4-5 реплік для двох учасників, з урахуванням етикетних формул початку і кінця розмови (одним із учасників діалогу може бути вчитель);
– дотримує етичних норм мовлення, культури спілкування: вживає правильні форми звертань (за зразком), слів, що виражають прохання, пропозицію, побажання, вибачення у процесі спілкування.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи сподобався вам урок?
– Що здалося особливо цікавим?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 71, впр. 159. Складіть 3 речення зі словами вправи 157 (на вибір).