Тема. Правопис ненаголошених особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу. (Вправи 380 – 384.)
Мета. Узагальнити труднощі написання ненаголошених особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу, провести дослідження закономірностей правопису наголошених закінчень і вивести правило правопису.
Розвивати навички дослідницької діяльності, вміння визначати труднощі правопису.
Виховувати вміння співпрацювати, знаходити спільні рішення. Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, зошит.
Хід уроку
I.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
– Яке слово ви підкреслили?
– Як у реченні називають слова у кличному відмінку? (Звертання.)
– Що ви знаєте про звертання?
Учні читають виписані уривки, а всі слухачі визначають особову форму вжитого дієслова.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Я розумію вас, звірята і рослини” (Богдан-Ігор Антонич).
– Знайдіть у цих рядках звертання.
2. Каліграфічна
3. Проблемна ситуація.
– Прочитайте поетичні рядки Павла Тичини (вправа 380).
– Який настрій вони створюють?
– Які букви пропущено у словах?
– Спишіть вірш, уставляючи пропущені букви. Поставте наголоси у цих словах. Визначте час, особу, число дієслів, виділіть закінчення.
– У якому дієслові написання закінчення не викликало сумніву? Як ви думаєте, чому?
– Чому над правописом інших дієслів довелося замислитись?
4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.
1) Ознайомлення із правилом правопису ненаголошених особових закінчень дієслів (с. 176).
– Протягом спостереження за особовими закінченнями дієслів ми вже не раз зустрічалися із труднощами – яку голосну написати у закінченні: е чи и. І от сьогодні ця таємниця розкриється. Але спочатку давайте спробуємо самостійно вивести закономірність. Може, хтось її помітив?
– Розгляньте схему. Прочитайте її спочатку по лівих стрілочках, а потім по правих.
– У яку особову форму треба ставити дієслова, щоб визначити голосну букву у закінченні?
– Придумайте коротку картку-пам’ятку. (Наприклад, – уть, – ють – е, є; – ать, – ять – и, ї.)
2) Вправляння у правописі ненаголошених особових закінчень дієслів (за вправою 382).
Учні користуються зразком міркування, поданим у вправі.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розвиток мовлення.
– Прочитайте текст вправи 383.
– Яка картина постає у вашій уяві? Змалюйте її словами.
– Доберіть спільнокореневі слова до слова летиш.
– Спишіть текст, вставляючи пропущені букви. Користуйтесь зразком міркування із вправи 382.
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Як визначити, яку букву писати у ненаголошеному особовому закінченні – е чи и!
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 384.1, 384.2.
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 384.3.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?