Тема: Правопис префіксів роз-, без-. Перенос слів із префіксами
Мета: формувати в учнів уміння писати префікси й прийменники; ознайомити з правилами вимовляння і правопису, переносу слів із префіксами роз-, без-, збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову, вміння аналізувати; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок формування мовної компетенції.
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 79, впр. 184)
– Прочитайте складені речення.
2. Словникова робота
Гра “Склади слова – назви професій”
Кбйаоменр фоерш иутльче
(Комбайнер, шофер, учитель)
3. Каліграфічна хвилинка
С сСс Сп св ст ас ос
Середа спасибі адреса
Старе відро, морквина і мітла – сніговика зліпила дітвора.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як вимовляти і писати слова з префіксами роз-, без-.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над
– Прочитайте текст. Розгляньте малюнок. Опишіть дуб, використовуючи слова вірша.
– Спишіть виділені слова. Позначте префікси. Запишіть через риску слова, від яких вони утворилися за допомогою префіксів.
– Слово розкинув поділіть на склади для переносу. Утворіть нові сполучення слів із підкресленим словом.
2. Словотворча робота (с. 79-80, впр. 186)
– Прочитайте групи слів.
– Утворіть нові слова за допомогою префіксів. Запишіть.
Запам’ятайте! У префіксах роз-, без – завжди пишеться буква з: розглядали, розказати, безпритульний, безжалісний. |
Треба нам не помилятись –
В роз – і без – не забувати
Завжди букву “зе” писати.
3. Фізкультхвилинка
Раз! Два! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три, чотири – нахилились,
Із струмочка дружно вмились.
П’ять, шість – всі веселі
Крутимось на каруселі.
Сім, вісім – в потяг сіли
Ніжками затупотіли.
Дев’ять, десять – відпочили
Й за навчання дружно сіли.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над казкою (с. 80, впр. 187)
– Прочитайте виразно казку, уставляючи пропущені букви. Про що в ній розповідається?
– Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. Ці слова поділіть на склади для переносу.
– Позначте в підкреслених словах префікси. Прийменники підкресліть. Поясніть правопис префіксів і прийменників.
– Перекажіть казку.
Запам’ятайте! При переносі префіксів роз-, без – не можна відривати від них букву з, а також залишати з ними одну букву від кореня. |
2. Робота в групах
Бескрайній, беззвучний, роздати, росфарбувати, росв’язати, безшумний, безкрайній, розкреслити.
1-ша група. Виписати слова, в яких знайшли помилку. Довести правильність свого вибору.
2-га група. Скласти речення зі словами, які написані правильно.
3-тя група. Розібрати три слова за будовою.
4-та група. Придумати і записати слова з префіксами роз-, без-.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– Чого навчилися?
– Над якою темою ми сьогодні працювали?
– Що необхідно пам’ятати про правопис префікса роз-?
– Який ще префікс підпорядкований цьому правилу?
– Як правильно переносити слова з префіксами роз-, без-?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 80, впр. 188. Доберіть до слів синоніми з префіксом без-: сумний ¾ безрадісний, безутішний, широкий ¾ безмежний, тихий ¾ безшумний, жорстокий ¾ безжалісний, бездушний, лихий ¾ безсердечний, дорогий ¾ безцінний, пустинний ¾ безлюдний, сухий ¾ безводний.