ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
Урок № 7
Тема: Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях
Мета: повторити вивчене про прикметник, його граматичні ознаки (рід, число, відмінок); формувати вміння й навички правильного вживання голосних у відмінкових закінченнях прикметників; розвивати культуру усного й писемного мовлення, естетичні почуття, смак до точного та влучного слова, збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок повторення вивченого.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Перевірка
Робота біля дошки.
Записати речення, підкреслити в них іменники. Визначити рід, число, відмінок кожного з іменників. Вказати іменники-власні назви.
На святе Благовіщення сонце радісно вставало. (А. Казка.) У небесах сузір’я Лева нам світить на Чумацький шлях. (Д. Чередниченко.) Наш Київ Золоті розкрилює ворота. (М. Рильський.) Де Почайна шуміла, лиш струмок між горбами тулиться. (Л. Забашта.)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Повторення ключових питань.
Бесіда.
– Яка частина мови називається прикметником?
– Яка роль прикметників у мовленні?
–
– Від чого залежить рід, число, відмінок прикметників у словосполученнях рідний край, рідному місту, рідною землею?
ІV. Виконання вправ на повторення.
Робота біля дошки.
Записати речення, визначити в них прикметники. З’ясувати рід, число та відмінок кожного прикметника.
В орача руки чорні, зате хліб білий. Білі руки чужу роботу люблять. Мак чорний, та смачний, а редька біла, та гірка. Солодка морква, та в сусідовому городі. У доброго господаря і соломинка не пропаде. Материна хата краща чужої палати. Від поганого коріння не жди доброго насіння. І на здоровій яблуні гнилі яблука бувають. До сухої криниці не йдуть пити водиці.
Народна творчість.
Робота з підручником.
Виконання вправи 53 (усно).
Виконання вправи 54 (письмово).
Переписати речення, на місці крапок уставляючи пропущені літери. Прикметники підкреслити, визначити відмінок кожного. Відмінкові закінчення прикметників виділити.
Краще полюбити стар… орла, ніж молод… сову. Велик.. риба у глибок… воді плаває. Вівсян.. каша сама себе хвалить, а гречан.. хвалять люди. Краще пташці на зелен.. вітці, як у багача в золот… клітці.
Народна творчість.
Навчальний диктант.
Підкреслити прикметники, визначити рід, число, відмінок кожного. Виділити відмінкові закінчення прикметників.
Для нашої сонячної землі жовтий і синій кольори є і були найбільш підхожі. Це розумів простий народ. Тому він вимальовував свої хати в синє та жовте. Поєднання цих двох кольорів цілком відповідає народному смаку.
Рідну природу українці бачили саме в жовтій і блакитній барвах. Бачили золоте поле, синє небо, синє море й ріки з жовтими очеретами й рудими скелями, сині гори. (За К. Широцьким; 60 сл.)
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Вправа 56 (ІІ).