Тема. Робота над удосконаленням власного тексту. Вправляння у порівнянні художніх та науково-популярних описів. Контрольна робота: складання діалогу. (Вправи 42-45).
Мета. Закріпити здобуті знання про будову тексту; виробляти вміння поліпшувати, вдосконалювати власний текст; порівнювати художні та науково-популярні описи; розвивати відчуття краси мовного слова.
Обладнання: картки-назви типів текстів, куб, картки для творчого списування.
Хіт уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
Вправа-гра “Вибирай”.
На
– Виберіть тип тексту домашньої вправи. Доведіть свій вибір.
– Прочитайте записаний (вдосконалений) текст. Уточніть, які слова ви замінили у тексті.
III. Актуалізація опорних знань.
Вправа “Кубування”.
– Що називається текстом?
– З яких частин складається текст?
– Які є типи текстів?
– Яке питання можна поставити до тексту-розповіді?
– Назвіть частини тексту-міркування.
– Що таке текст-опис?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Сьогодні
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Вправа-дослідження (вправа 42).
Словникова робота (з використанням таблиці “Словничок”),
Козуля (косуля, сарна) – дика коза.
– На які питання відповідають ці слова? (Хто?)
– Яка це частина мови? (Іменник, тому запишемо в колонку іменника.) Прочитайте текст і скажіть, чи є необхідність міняти абзаци місцями. Доведіть свою думку.
– Які почуття викликає цей текст?
– Який це текст і до якого стилю належить? (Художній опис.)
– Яка орфограма у словах великому, зеленому, пеньків? Доведіть, що ці слова написані правильно.
2. Творче списування.
А) Читання.
На дошці записаний текст (або на індивідуальних картках).
Їжачок
Настала зима. Тепло й затишно їжачкові.
Та ось знайшов він собі кімнату у дуплі старої липи. Тепло там і сухо. Настала осінь. Падає жовте листя з дерев. Скоро й зима настане. Почав готуватись їжачок до зими. Пішов до лісу, наколов на свої голочки сухого листя. Приніс до своєї кімнатки, розіслав листя, стало ще тепліше.
У лісі жив їжачок.
– Прочитайте текст, подумайте, чи правильно розташовані в ньому абзаци. Який абзац слід переставити і куди?
Б) Творче списування тексту.
– Спишіть текст, правильно розташовуючи абзаци.
В) Визначення типу тексту, його зачину, основної частини і кінцівки.
Г) Творче завдання (усне).
Якщо б вам запропонували удосконалити зачин і кінцівку, як би ви це зробили?
3. Вправа “Круглий стіл” (вправа 43).
Учні спочатку працюють у малих групах, а потім об’єднуються за “круглим столом” і висловлюють свої міркування.
– Прочитайте текст і з’ясуйте значення невідомих слів.
– Який це тип тексту?
– Сформулюйте його тему і головну думку.
– Попрацюйте в малих групах і побудуйте на основі цього тексту міркування “Чи можуть тварини спілкуватися?”.
– Далі обговоріть цю тему за “круглим столом”.
Фізкультхвилинка.
4. Вправа “Опрацюй і порівняй” (вправа 44).
– Прочитайте і з’ясуйте значення невідомих слів.
– Який з цих описів взято з енциклопедії (чи підручника), а який – зі збірки художніх творів?
– Порівняйте вживання прикметників у кожному з описів (де – в прямому, а де – в переносному значенні).
– Який із цих текстів збагачує знання, а який ще й пробуджує почуття? Чому?
5. Вправа “Перевір себе”.
– Уважно послухайте текст, визначте його тип, тему і мету.
– Назвіть зачин і кінцівку. Спробуйте удосконалити їх. (Підвести учнів до думки про довершеність високохудожніх творів, які не потребують удосконалення.)
…Веснянка здивувався – невже казкові герої теж вчаться в школі? Та виявляється, в Палаці Чарівних Казок була спеціальна школа, де вчилися казкові діти. їх учили там, як поводитися в різних казкових випадках. Ілля Муромець та Котигорошко викладали силу і хоробрість. Іванко-дурник був учителем розуму та кмітливості. Капітан Врунгель – викладачем навігації, тобто науки капітанів – як водити в морі кораблі. Доброті навчала стара чарівниця з казки “Попелюшка”. А сама Попелюшка показувала, як найкраще господарювати. Спортивними заняттями керував гімнаст Тібул з казки про Трьох Товстунів.
Було ще багато інших спеціальних наук, які необхідно було знати маленьким казковим героям. І треба сказати, вчилися вони всі на “відмінно”. Двієчників серед них не було.
В. Нестайко. “В Країні Сонячних Зайчиків”
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
2. Контрольна робота. Діалог.
А) Мозковий штурм “Складаємо діалог”.
Б) Робота над діалогами.
Теми для діалогів.
– У книжковому магазині.
– Розмова по телефону (Виклик лікаря).
– Краплинка і травинка.
– Мої канікули.
– Знайомство.
– Новорічне свято (Колядування, Вертеп).
– На прогулянці в парку.
– На лижах (ковзанах, санках).
– Подорож весняної краплини.
– Зустріч із Феєю.
– Бесіда з татом.
– Метелик і Квіточка.
– Будяк і Троянда.
Інформація для вчителя
Рівень сформованості діалогічного мовлення в 2-4 класах рекомендується перевіряти у першому семестрі.
Перевіряються вміння: складати діалог на задану тему, використовувати формули мовленнєвого етикету, дотримуватись правил спілкування, норм літературної мови.
Обсяги утворених діалогів повинні відповідати нормам: у 2-му класі – 3-4 репліки на двох учасників розмови, в 3-му класі – 4-5 реплік, у 4-му класі – 5-6 реплік.
Уміння вести діалог оцінюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 р. № 1222 “Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти”.
VII. Підсумок уроку.
– Рубрика “А що ж буде далі?”. Уважно послухайте і скажіть, чи не хотіли б ви вдосконалити цей текст і як саме.
…Тільки-но закінчився карнавал, як море враз затремтіло, завирувало і взялося тисячами каламутних бульок. Риби злякано кинулися хто куди, а Вовченя вхопилося за Вовка і прикинулося камінчиком.
Став прикидатися камінчиком і Вовк, але камінчик з нього не дуже й виходив, бо скидався він таки на гарну каменюку. Добре, що Медуза встигла накрити його своєю парасолькою – дуже вчасно, бо тієї ж миті над самісінькою медузою промайнули здоровенні Акули. На щастя, вони кудись поспішали, тому нікого не помітили.
А тоді настав час прощатися.
– Вовчику і Вовченятко, не забувайте нас! Припливайте знову! – тоненько квилили рибки і махали їм услід своїми різнокольоровими плавничками.
А Морський Півник наздогнав вовчиків і подарував їм дві справжні морські перлини!..
Незабаром Вовк із синочком уже стояли на березі.
– Що я бачу! Що я бачу! – раптом вигукнуло Вовченя і показало лапкою на море.
Недалеко від берега повільно й гордо пропливав велетенський Кит. Він випустив такий високий фонтан, що здалося, ніби над маленьким острівцем прошуміла справжня гроза.
О-о, це найцікавіший день у моєму житті! сказало Вовченятко.
– О-хо-хо! – зітхнув Вовк. – Чесно кажучи, в моєму також.
М. Луговик, І. Малкович. “Вовченятко. яке запливло далеко в море”
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 25 – вправа 45.